ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

ВИКОРИСТАННЯ АКТИВНИХ МЕТОДІВ ВИКЛАДАННЯ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

stmm. 2021 (4): 129-142

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.04.129

ЄВГЕНІЯ МОРОЗ, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

morozeo1@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-2618-3541

МАРИНА СОБОЛЕВСЬКА, доктор соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

msobolevska@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-5544-3883

ТЕТЯНА ЧЕРВІНСЬКА, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

chervinta@gmail.com

https://orcid.org/0000-0001-5054-0206

У статті розглядаються проблеми організації викладання та застосування методик активізації навчальної аудиторії за умов ґлобальної пандемії COVID-19 та переходу у формат дистанційного та змішаного навчання. На прикладах із досвіду викладання обов’язкових дисциплін для підготовки фахівців із соціології на факультеті соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка розглянуті можливості застосування ігрових та проєктивних методик, рольових дискусій, ілюстрації та візуалізації відповідей і пояснень студентів у ситуації дистанційного навчання та технічно опосередкованої комунікації зі студентами. Продемонстровано можливості застосування різноманітних онлайнових платформ та сервісів (KNU Education Online, Google Meet, Google Classroom, Zoom, kahoot.it, triventy.com, quizizz.com, jeopardylabs.com, baamboozle.com, mentimeter.com, ArcGIS Online, Google Maps, Bing Maps) для активізації роботи студентства та формування зворотного зв’язку з аудиторією.

Використання дистанційних методів навчання дає змогу переосмислити традиційні проблеми викладання у вищій школі та запропонувати нові шляхи їх розв’язання; це, зокрема, зв'язок теорії та практики, наочність та візуалізація методичного матеріалу, активізація аудиторії під час навчальних занять. Залучення ігрових методик допомагає частково подолати труднощі дистанційного викладання та спілкування зі студентами, що є об'єктивним наслідком унеможливлення ведення діалогу у звичному форматі віч-на-віч. Разом із цим постають інші важливі проблеми та питання організації навчального процесу, що передбачає не тільки наявність необхідного матеріально-технічного забезпечення, а й готовність та вміння безпосередніх учасників освітньої системи працювати з необхідним програмним забезпеченням — цифрову грамотність освітян. Усе це створює нові виклики для роботи викладачів і вимагає пошуку альтернативних варіантів запровадження новітніх або оновлених методик й спонукає до постійної рефлексії щодо переваг та недоліків їх застосування.

Ключові слова: активні методи навчання, викладання соціології, дистанційне навчання, онлайнова освіта.

Джерела

Індекс медіаграмотності українців (2021). Отримано з: https://detector.media/doc/images/news/archive/2021/186435/UA_REPORT_MEDIALITERA%D0%A1Y_INDEX-DM.pdf

Ковалева, И.Д. (ред.), Горбач, А.Н., Редько, О.А., Сорока, Ю.Г. (2001). Нетрадиционные методы преподавания социологии. Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Людина мережева і “закрите” майбутнє: соціологи про світ після пандемії (2020). Отримано з: http://surl.li/mhct

Майкова, Э.Ю., Блохина, М.В., Григорьев, Л.Г. (2009). Проблемы активного обучения социологии. Социологические исследования, 10, 136–143.

Маликова, Н.Р. (2002). О некоторых инновационных методах преподавания социологии. Социологические исследования, 2, 120-123.

Мороз, Є.О. (2020). Історія соціології в Україні: навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 054 Соціологія. Отримано з: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/nmk_moroz.pdf

Смислові перспективи навчання/вивчення соціології: студентоцентрована освіта (2014). Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 3, 185-203.

Сорока, Ю. (2014). Практикуючи студентоцентровану освіту: діагностичні аспекти студентських очікувань. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія “Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи”, 32 (1101), 190-194.

Сорокина, Н. (2005) Об инновационных методах в преподавании социологических курсов. Социологические исследования, 8, 120-123.

Социология в аудитории: искусство преподавания (2003). Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Социология в аудитории: искусство коммуникации (2004). Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Цифрова грамотність населення України (2019). Отримано з: https://egap.in.ua/projects/doslidzhennia-tsyfrovoi-hramotnosti-ukraintsiv/

Червінська, Т.Г., Петленко, Ю.В. (2020) Проблеми та виклики дистанційного навчання у вищій освіті України під час пандемії COVID-19. Актуальні проблеми філософії та соціології, 27, 123-129.

Шаронова, С.А. (2003). Игровые ситуации в преподавании социологии. Социологические исследования, 2, 130-135. Barr, R.B., Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning — A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, November/December. Отримано з: https://www.esf.edu/openacademy/tlc/documents/FromTeachingToLearningANewParadigmforUndergraduateEducation.pdf

IAU Global Survey on the Impact of COVID-19 on Higher Education around the World (2020). Отримано з: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Public Funding Observatory 2020/2021 Part 1: Financial and economic impact of the Covid-19 crisis on universities in Europe (2020). Отримано з: https://eua.eu/resources/publications/944:public-funding-observatory-2020-2021.html

Richard, M. (1988). Felder learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78 (7), 674–681. Rumbley, L. Coping with COVID-19: International higher education in Europe (2020). Отримано з: https://www.eaie.org/our-resources/library/publication/Research-and-trends/Coping-with-COVID-19–International-higher-education-in-Europe.html#

Отримано 05.07.2021

ВИКОРИСТАННЯ АКТИВНИХ МЕТОДІВ ВИКЛАДАННЯ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

stmm. 2021 (4): 129-142

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.04.129

ЄВГЕНІЯ МОРОЗ, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

morozeo1@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-2618-3541

МАРИНА СОБОЛЕВСЬКА, доктор соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

msobolevska@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-5544-3883

ТЕТЯНА ЧЕРВІНСЬКА, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри теорії та історії соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. академіка Глушкова, 4д)

chervinta@gmail.com

https://orcid.org/0000-0001-5054-0206

У статті розглядаються проблеми організації викладання та застосування методик активізації навчальної аудиторії за умов ґлобальної пандемії COVID-19 та переходу у формат дистанційного та змішаного навчання. На прикладах із досвіду викладання обов’язкових дисциплін для підготовки фахівців із соціології на факультеті соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка розглянуті можливості застосування ігрових та проєктивних методик, рольових дискусій, ілюстрації та візуалізації відповідей і пояснень студентів у ситуації дистанційного навчання та технічно опосередкованої комунікації зі студентами. Продемонстровано можливості застосування різноманітних онлайнових платформ та сервісів (KNU Education Online, Google Meet, Google Classroom, Zoom, kahoot.it, triventy.com, quizizz.com, jeopardylabs.com, baamboozle.com, mentimeter.com, ArcGIS Online, Google Maps, Bing Maps) для активізації роботи студентства та формування зворотного зв’язку з аудиторією.

Використання дистанційних методів навчання дає змогу переосмислити традиційні проблеми викладання у вищій школі та запропонувати нові шляхи їх розв’язання; це, зокрема, зв'язок теорії та практики, наочність та візуалізація методичного матеріалу, активізація аудиторії під час навчальних занять. Залучення ігрових методик допомагає частково подолати труднощі дистанційного викладання та спілкування зі студентами, що є об'єктивним наслідком унеможливлення ведення діалогу у звичному форматі віч-на-віч. Разом із цим постають інші важливі проблеми та питання організації навчального процесу, що передбачає не тільки наявність необхідного матеріально-технічного забезпечення, а й готовність та вміння безпосередніх учасників освітньої системи працювати з необхідним програмним забезпеченням — цифрову грамотність освітян. Усе це створює нові виклики для роботи викладачів і вимагає пошуку альтернативних варіантів запровадження новітніх або оновлених методик й спонукає до постійної рефлексії щодо переваг та недоліків їх застосування.

Ключові слова: активні методи навчання, викладання соціології, дистанційне навчання, онлайнова освіта.

Джерела

Індекс медіаграмотності українців (2021). Отримано з: https://detector.media/doc/images/news/archive/2021/186435/UA_REPORT_MEDIALITERA%D0%A1Y_INDEX-DM.pdf

Ковалева, И.Д. (ред.), Горбач, А.Н., Редько, О.А., Сорока, Ю.Г. (2001). Нетрадиционные методы преподавания социологии. Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Людина мережева і “закрите” майбутнє: соціологи про світ після пандемії (2020). Отримано з: http://surl.li/mhct

Майкова, Э.Ю., Блохина, М.В., Григорьев, Л.Г. (2009). Проблемы активного обучения социологии. Социологические исследования, 10, 136–143.

Маликова, Н.Р. (2002). О некоторых инновационных методах преподавания социологии. Социологические исследования, 2, 120-123.

Мороз, Є.О. (2020). Історія соціології в Україні: навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 054 Соціологія. Отримано з: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/nmk_moroz.pdf

Смислові перспективи навчання/вивчення соціології: студентоцентрована освіта (2014). Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 3, 185-203.

Сорока, Ю. (2014). Практикуючи студентоцентровану освіту: діагностичні аспекти студентських очікувань. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія “Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи”, 32 (1101), 190-194.

Сорокина, Н. (2005) Об инновационных методах в преподавании социологических курсов. Социологические исследования, 8, 120-123.

Социология в аудитории: искусство преподавания (2003). Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Социология в аудитории: искусство коммуникации (2004). Харьков: Издательский Центр Харьковского национального университета им. В.Н. Каразина.

Цифрова грамотність населення України (2019). Отримано з: https://egap.in.ua/projects/doslidzhennia-tsyfrovoi-hramotnosti-ukraintsiv/

Червінська, Т.Г., Петленко, Ю.В. (2020) Проблеми та виклики дистанційного навчання у вищій освіті України під час пандемії COVID-19. Актуальні проблеми філософії та соціології, 27, 123-129.

Шаронова, С.А. (2003). Игровые ситуации в преподавании социологии. Социологические исследования, 2, 130-135. Barr, R.B., Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning — A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, November/December. Отримано з: https://www.esf.edu/openacademy/tlc/documents/FromTeachingToLearningANewParadigmforUndergraduateEducation.pdf

IAU Global Survey on the Impact of COVID-19 on Higher Education around the World (2020). Отримано з: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Public Funding Observatory 2020/2021 Part 1: Financial and economic impact of the Covid-19 crisis on universities in Europe (2020). Отримано з: https://eua.eu/resources/publications/944:public-funding-observatory-2020-2021.html

Richard, M. (1988). Felder learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78 (7), 674–681. Rumbley, L. Coping with COVID-19: International higher education in Europe (2020). Отримано з: https://www.eaie.org/our-resources/library/publication/Research-and-trends/Coping-with-COVID-19–International-higher-education-in-Europe.html#

Отримано 05.07.2021

ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

} } } } }