ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

Довіра до різних джерел інформації в умовах війни: соціологічний аналіз українського досвіду

stmm. 2025 (2): 59-79

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.02.059

Повний текст:

НАТАЛІЯ БОЙКО, доктор соціологічних наук, провідний науковий співробітник відділу соціальної психології, Інститут соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)

bnatal28@ukr.net

https://orcid.org/0000-0003-3092-1540

Війна різко підвищила попит українців на отримання новин та актуальної інформації. Ситуація активного споживання інформації в умовах війни актуалізувала проблему достовірності тієї інформації, яку сьогодні отримують українці, та їхньої реакції на різні джерела інформації в сучасному інформаційному полі. А отже, підвищилась значущість довіри до різних інформаційних джерел. У статті аналізуються особливості довіри до різних джерел інформації в сучасному українському суспільстві. Аналіз ґрунтується на результатах всеукраїнського соціологічного опитування дорослого населення України, проведеного на початку серпня 2024 року в межах міжнародного проєкту «Медіаграмотність та доступ до достовірної інформації під час війни в Україні». Дослідження продемонструвало значну інформаційно-пошукову активність українців в умовах війни. Проте активна присутність в інтернеті, зокрема в соціальних мережах, перегляд ТБ або прослуховування радіо-програм не є автоматичним свідченням очікуваної довіри до тієї інформації, яку українці отримують з того чи іншого інформаційного джерела. Було зафіксовано доволі високий відсоток невизначеності українців щодо свого рівня довіри до різних джерел інформації. Результати дослідження засвідчили, що локальні новини, новини закордонних ЗМІ та інформація від найближчого оточення мають більшу довіру, ніж загальноукраїнські інформаційні ресурси. Разом з тим не було виявлено певного типу джерел отримання інформації, якому українці довіряють найбільше за інші (традиційні джерела інформації, інтернет-джерела тощо). Проте було виявлено певні вікові, реґіональні та статеві особливості довіри до певних джерел інформації.

Ключові слова: довіра, баланс довіри/недовіри, інформація, медіа-споживання, війна, Україна

Джерела

Aharoni, T., Tenenboim-Weinblatt, K., Kligler-Vilenchik, N., Boczkowski, P., Hayashi, K., Mitchelstein, E., Villi, M. (2024). Trust-oriented affordances: A five-country study of news trustworthiness and its socio-technical articulations. New Media & Society, 26(6), 3088–3106.

Altay, S., Nielsen, R.K., Fletcher, R. (2022). Quantifying the “infodemic”: People turned to trustworthy news outlets during the 2020 coronavirus pandemic. Journal of Quantitative Description: Digital Media, 2, 1–29.

Barberá, P. (2015). How Social Media Reduces Mass Political Polarization: Evidence from Germany, Spain, and the U.S. Working Paper. http://pablobarbera.com/static/barbera_polarization_APSA.pdf

Bl€obaum, B. (2016). Trust and Communication in a Digitized World. Models and Concepts of Trust Research. Springer.

Boot, A.B., Dijkstra, K., Zwaan, R.A. (2021). The processing and evaluation of news content on social media is influenced by peer-user commentary. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1–11.

Carter, R.F., Greenberg, B.S. (1965). Newspapers or television: which do you believe? Journalism Quarterly, 42(1), 29–34.

Engelke, K.M., Hase, V., Wintterlin, F. (2019). On measuring trust and distrust in journalism: Reflection of the status quo and suggestions for the road ahead. Journal of Trust Research, 9(1), 66–86.

Fawzi, N., Steindl, N., Obermaier, M., Prochazka, F. et al. (2021). Concepts, causes and consequences of trust in news media — a literature review and framework. Annals of the International Communication Association, 45(2),154–174.

Fletcher, R., Park, S. (2017). The impact of trust in the news media on online news consumption and participation. Digital Journalism, 5(10), 1281–1299.

Fletcher, R., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2021). How many people live in politically partisan online news echo chambers in different countries? Journal of Quantitative Description: Digital Media, 1, 1–56.

Gaufman, E. (2023). Digital propaganda and the war in Ukraine: The role of social media in shaping public opinion. Journal of Conflict Studies, 43(1), 45–67.

Goroshko, O., Dutton, W.H., Dembitskyi, S., Chernenko, L., Boiko, N., Blank, G. (2024) Media Use and Attitudes in Ukraine: Foundations of a Smart Nation. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4958986

Guess, A.M. (2021). (Almost) Everything in moderation: new evidence on Americans’ online media diets. American Journal of Political Science, 65(4), 1007–1022.

Hanitzsch, T., Van Dalen, A., Steindl, N. (2018). Caught in the nexus: a comparative and longitudinal analysis of public trust in the press. The International Journal of Press/Politics, 23(1), 3–23.

Hohenberg, C.B. von, Guess, A.M. (2022). When do sources persuade? The effect of source credibility on opinion change. Journal of Experimental Political Science, 10(3), 1–15.

Karlsen, R., Aalberg, T. (2023). Social media and trust in news: an experimental study of the effect of facebook on news story credibility. Digital Journalism, 11(1), 144–160.

Kavada, A., Trere, E. (2020). Live democracy and its tensions: Making sense of livestreaming in the 15M and Occupy. Information, Communication & Society, 23(12), 1787–1804.

Kohring, M., Matthes, J. (2007). Trust in news media: development and validation of a multidimensional scale. Communication Research, 34(2), 231–252.

Metzger, M.J., Flanagin, A.J., Eyal, K., Lemus, D.R., Mccann, R.M. (2003). Credibility for the 21st century: Integrating perspectives on source, message, and media credibility in the contemporary media environment. Annals of the International Communication Association, 27(1), 293–335.

Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2023). Reuters Institute digital news report 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://doi.org/10.60625/RISJ-P6ES-HB13

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2021). Reuters Institute digital news report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Pellizzaro, K., Liseblad, M. (2021). Reporting from my home: Location effect on the para-social phenomenon and the news broadcast industry. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 65(4), 595–614.

Putnam, R.D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Touchstone Books/Simon & Schuster. https://doi.org/10.1145/358916.361990

Ross Arguedas, A.A., Badrinathan, S., Mont’Alverne, C., Toff, B., Fletcher, R., Nielsen, R.K. (2022). “It’s a battle you are never going to win”: Perspectives from journalists in four countries on how digital media platforms undermine trust in news. Journalism Studies, 23(14), 1821–1840.

Scharkow, M., Mangold, F., Stier, S., Breuer, J. (2020). How social network sites and other online intermediaries increase exposure to news. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(6), 2761–2763.

Schneiders, P. (2023). News from the user’s perspective: With naivety to validity. Digital Journalism, 12 (6), 808-829.

Schulz, A., Fletcher, R., Popescu, M. (2020). Are news outlets viewed in the same way by experts and the public? A comparison across 23 European countries. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Searles, K., Feezell, J.T. (2023). Scrollability: A new digital news affordance. Political Communication, 40(5), 670–675.

Skovsgaard, M., Andersen, K. (2020). Conceptualizing news avoidance: Towards a shared understanding of different causes and potential solutions. Journalism Studies, 21(4), 459–76.

Stier, S., Mangold, F., Scharkow, M., Breuer, J. (2022). Post post-broadcast democracy? News exposure in the age of online intermediaries. American Political Science Review, 116(2), 768–774.

Stubenvoll, M., Heiss, R., Matthes, J. (2021). Media trust under threat: antecedents and consequences of misinformation perceptions on social media. International Journal of Communication, 15(2021), 2765–2786.

Sundar, S. (2008). The MAIN model: A heuristic approach to understanding technology effects on credibility. In: M.J. Metzger, A.J. Flanagin (Eds.), Digital Media and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press, 73–100.

Thorson, E. (2024). How news coverage of misinformation shapes perceptions and trust. Cambridge University Press.

Thorson, K. (2020). Attracting the news: Algorithms, platforms, and reframing incidental exposure. Journalism, 21(8), 1067–1082.

Thorson, K., Cotter, K., Medeiros, M., Pak, C. (2021). Algorithmic inference, political interest, and exposure to news and politics on Facebook. Information, Communication & Society, 24(2), 183–200.

Tsfati, Y., Cappella, J.N. (2003). Do people watch what they do not trust?: Exploring the association between news media skepticism and exposure. Communication Research, 30(5), 504–529.

Отримано 24.03.2025 Прийнято до друку після рецензування 14.04.2025 Опубліковано 2025

Довіра до різних джерел інформації в умовах війни: соціологічний аналіз українського досвіду

stmm. 2025 (2): 59-79

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.02.059

Повний текст:

НАТАЛІЯ БОЙКО, доктор соціологічних наук, провідний науковий співробітник відділу соціальної психології, Інститут соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)

bnatal28@ukr.net

https://orcid.org/0000-0003-3092-1540

Війна різко підвищила попит українців на отримання новин та актуальної інформації. Ситуація активного споживання інформації в умовах війни актуалізувала проблему достовірності тієї інформації, яку сьогодні отримують українці, та їхньої реакції на різні джерела інформації в сучасному інформаційному полі. А отже, підвищилась значущість довіри до різних інформаційних джерел. У статті аналізуються особливості довіри до різних джерел інформації в сучасному українському суспільстві. Аналіз ґрунтується на результатах всеукраїнського соціологічного опитування дорослого населення України, проведеного на початку серпня 2024 року в межах міжнародного проєкту «Медіаграмотність та доступ до достовірної інформації під час війни в Україні». Дослідження продемонструвало значну інформаційно-пошукову активність українців в умовах війни. Проте активна присутність в інтернеті, зокрема в соціальних мережах, перегляд ТБ або прослуховування радіо-програм не є автоматичним свідченням очікуваної довіри до тієї інформації, яку українці отримують з того чи іншого інформаційного джерела. Було зафіксовано доволі високий відсоток невизначеності українців щодо свого рівня довіри до різних джерел інформації. Результати дослідження засвідчили, що локальні новини, новини закордонних ЗМІ та інформація від найближчого оточення мають більшу довіру, ніж загальноукраїнські інформаційні ресурси. Разом з тим не було виявлено певного типу джерел отримання інформації, якому українці довіряють найбільше за інші (традиційні джерела інформації, інтернет-джерела тощо). Проте було виявлено певні вікові, реґіональні та статеві особливості довіри до певних джерел інформації.

Ключові слова: довіра, баланс довіри/недовіри, інформація, медіа-споживання, війна, Україна

Джерела

Aharoni, T., Tenenboim-Weinblatt, K., Kligler-Vilenchik, N., Boczkowski, P., Hayashi, K., Mitchelstein, E., Villi, M. (2024). Trust-oriented affordances: A five-country study of news trustworthiness and its socio-technical articulations. New Media & Society, 26(6), 3088–3106.

Altay, S., Nielsen, R.K., Fletcher, R. (2022). Quantifying the “infodemic”: People turned to trustworthy news outlets during the 2020 coronavirus pandemic. Journal of Quantitative Description: Digital Media, 2, 1–29.

Barberá, P. (2015). How Social Media Reduces Mass Political Polarization: Evidence from Germany, Spain, and the U.S. Working Paper. http://pablobarbera.com/static/barbera_polarization_APSA.pdf

Bl€obaum, B. (2016). Trust and Communication in a Digitized World. Models and Concepts of Trust Research. Springer.

Boot, A.B., Dijkstra, K., Zwaan, R.A. (2021). The processing and evaluation of news content on social media is influenced by peer-user commentary. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1–11.

Carter, R.F., Greenberg, B.S. (1965). Newspapers or television: which do you believe? Journalism Quarterly, 42(1), 29–34.

Engelke, K.M., Hase, V., Wintterlin, F. (2019). On measuring trust and distrust in journalism: Reflection of the status quo and suggestions for the road ahead. Journal of Trust Research, 9(1), 66–86.

Fawzi, N., Steindl, N., Obermaier, M., Prochazka, F. et al. (2021). Concepts, causes and consequences of trust in news media — a literature review and framework. Annals of the International Communication Association, 45(2),154–174.

Fletcher, R., Park, S. (2017). The impact of trust in the news media on online news consumption and participation. Digital Journalism, 5(10), 1281–1299.

Fletcher, R., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2021). How many people live in politically partisan online news echo chambers in different countries? Journal of Quantitative Description: Digital Media, 1, 1–56.

Gaufman, E. (2023). Digital propaganda and the war in Ukraine: The role of social media in shaping public opinion. Journal of Conflict Studies, 43(1), 45–67.

Goroshko, O., Dutton, W.H., Dembitskyi, S., Chernenko, L., Boiko, N., Blank, G. (2024) Media Use and Attitudes in Ukraine: Foundations of a Smart Nation. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4958986

Guess, A.M. (2021). (Almost) Everything in moderation: new evidence on Americans’ online media diets. American Journal of Political Science, 65(4), 1007–1022.

Hanitzsch, T., Van Dalen, A., Steindl, N. (2018). Caught in the nexus: a comparative and longitudinal analysis of public trust in the press. The International Journal of Press/Politics, 23(1), 3–23.

Hohenberg, C.B. von, Guess, A.M. (2022). When do sources persuade? The effect of source credibility on opinion change. Journal of Experimental Political Science, 10(3), 1–15.

Karlsen, R., Aalberg, T. (2023). Social media and trust in news: an experimental study of the effect of facebook on news story credibility. Digital Journalism, 11(1), 144–160.

Kavada, A., Trere, E. (2020). Live democracy and its tensions: Making sense of livestreaming in the 15M and Occupy. Information, Communication & Society, 23(12), 1787–1804.

Kohring, M., Matthes, J. (2007). Trust in news media: development and validation of a multidimensional scale. Communication Research, 34(2), 231–252.

Metzger, M.J., Flanagin, A.J., Eyal, K., Lemus, D.R., Mccann, R.M. (2003). Credibility for the 21st century: Integrating perspectives on source, message, and media credibility in the contemporary media environment. Annals of the International Communication Association, 27(1), 293–335.

Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2023). Reuters Institute digital news report 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://doi.org/10.60625/RISJ-P6ES-HB13

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., Robertson, C.T., Nielsen, R.K. (2021). Reuters Institute digital news report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Pellizzaro, K., Liseblad, M. (2021). Reporting from my home: Location effect on the para-social phenomenon and the news broadcast industry. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 65(4), 595–614.

Putnam, R.D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Touchstone Books/Simon & Schuster. https://doi.org/10.1145/358916.361990

Ross Arguedas, A.A., Badrinathan, S., Mont’Alverne, C., Toff, B., Fletcher, R., Nielsen, R.K. (2022). “It’s a battle you are never going to win”: Perspectives from journalists in four countries on how digital media platforms undermine trust in news. Journalism Studies, 23(14), 1821–1840.

Scharkow, M., Mangold, F., Stier, S., Breuer, J. (2020). How social network sites and other online intermediaries increase exposure to news. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(6), 2761–2763.

Schneiders, P. (2023). News from the user’s perspective: With naivety to validity. Digital Journalism, 12 (6), 808-829.

Schulz, A., Fletcher, R., Popescu, M. (2020). Are news outlets viewed in the same way by experts and the public? A comparison across 23 European countries. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Searles, K., Feezell, J.T. (2023). Scrollability: A new digital news affordance. Political Communication, 40(5), 670–675.

Skovsgaard, M., Andersen, K. (2020). Conceptualizing news avoidance: Towards a shared understanding of different causes and potential solutions. Journalism Studies, 21(4), 459–76.

Stier, S., Mangold, F., Scharkow, M., Breuer, J. (2022). Post post-broadcast democracy? News exposure in the age of online intermediaries. American Political Science Review, 116(2), 768–774.

Stubenvoll, M., Heiss, R., Matthes, J. (2021). Media trust under threat: antecedents and consequences of misinformation perceptions on social media. International Journal of Communication, 15(2021), 2765–2786.

Sundar, S. (2008). The MAIN model: A heuristic approach to understanding technology effects on credibility. In: M.J. Metzger, A.J. Flanagin (Eds.), Digital Media and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press, 73–100.

Thorson, E. (2024). How news coverage of misinformation shapes perceptions and trust. Cambridge University Press.

Thorson, K. (2020). Attracting the news: Algorithms, platforms, and reframing incidental exposure. Journalism, 21(8), 1067–1082.

Thorson, K., Cotter, K., Medeiros, M., Pak, C. (2021). Algorithmic inference, political interest, and exposure to news and politics on Facebook. Information, Communication & Society, 24(2), 183–200.

Tsfati, Y., Cappella, J.N. (2003). Do people watch what they do not trust?: Exploring the association between news media skepticism and exposure. Communication Research, 30(5), 504–529.

Отримано 24.03.2025 Прийнято до друку після рецензування 14.04.2025 Опубліковано 2025

ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

} } } } }