ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

Сфера культури та креативних індустрій України — особливості адаптації до умов війни (за даними досліджень УКФ)

stmm. 2024 (3): 103-116

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2024.03.103

Повний текст: https://stmm.in.ua/archive/ukr/2024-3/8.pdf

ЛЮДМИЛА КОЖЕКІНА, кандидат соціологічних наук, завідувачка сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

l.kozhekina@ucf.in.ua

https://orcid.org/0000-0003-4770-1069

ТАРАС САМЧУК, доктор філософії, провідний фахівець сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

t.samchuk@ucf.in.ua

https://orcid.org/0000-0002-6223-7412

АНТОНІНА ЦИКАЛО, маґістр соціології, провідна фахівчиня сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

a.tsykalo@ucf.in.ua

https://orcid.org/0009-0000-6435-5554

Враховуючи, що проблеми української культурної сфери в умовах війни, як правило, вивчають у контексті споживання культурного продукту, автори підкреслюють доцільність звернення до досліджень стану культури з погляду безпосередніх її творців. З використанням авторської методики та на основі проведеного емпіричного дослідження проаналізовано особливості адаптації українських організацій та діячів культурної сфери до роботи в умовах збройної аґресії з боку росії. Виявлено ключові чинники успішної адаптації організацій сфери культури та креативних індустрій до умов війни. Наразі умовну стратегію виживання культурних діячів та інституцій можна описати як економію витрат поряд зі збереженням діяльності, створенням нових продуктів і послуг та активними заходами щодо залучення додаткових джерел фінансування. Автори доходять висновку, що адаптація не завжди набуває активних форм та необов’язково пов’язана з позитивними трансформаціями в організації. Часто адаптованість є лише результатом пасивного пристосування до умов війни. Окрему увагу приділено аналізу зміни рівня адаптованості організацій сфери культури в динаміці (з листопада 2022-го по грудень 2023-го). Незважаючи на те, що індекс адаптованості має тенденцію до зростання порівняно з 2022 роком, серед респондентів спостерігається збільшення нейтральних оцінок перспектив своїх організацій і зменшення позитивних очікувань. На підставі відповідей респондентів побудовано матриці мотиваційних та демотиваційних факторів адаптованості. Це дало змогу встановити різницю між адаптованими та неадаптованими організаціями та діячами, а також структурувати головні перешкоди адаптації. Результати дослідження свідчать, що установи культури потребують підтримки від держави, однак особливості запиту відрізняються залежно від організаційно-правової форми. Виявлено групи високого та низького рівня адаптованості, що вимагає розроблення програм додаткової підтримки вразливих організацій та діячів культури.

Ключові слова: адаптація, культура, організації культурної сфери, війна, Україна, онлайн опитування

Джерела

583 млн грн від Українського культурного фонду буде спрямовано на потреби Збройних сил України. (2022). Український культурний фонд. Взято з: https://ucf.in.ua/news/ucf_pidtrymuie_zsu

Відновлення ринку праці в Україні в умовах війни: реґіональні аспекти. (2024). Національний інститут стратегічних досліджень (НІСД). Взято з: http://surl.li/tjucb

Всеукраїнський форум «Культурна та інформаційна реінтеграція деокупованих територій». (2024). Урядовий портал. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. Взято з: http://surl.li/tjcte

Громадянське суспільство України в умовах війни. (2023). Звіт за результатами дослідження. ІСАР Єднання. Взято з: http://surl.li/pzuec

Коробка, Л.М. (2015). Соціально-психологічна адаптація спільноти до умов і наслідків воєнного конфлікту: Теоретичні засади дослідження. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, 4, 76–82.

Культура на часі. Як війна змінила сферу та що робити далі? (2022). ЛЮК . Взято з: https://lyuk.media/city/war-and-culture/

Національна культура та мова в Україні: зміни в громадській думці

після року війни. (2023). Фонд Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва. Взято з: https://dif.org.ua/article/natsionalna-kultura-ta-mova-v-ukraini-zmini-v-gromadskiy-dumtsi-pislya-roku-viyni

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни. (2023a). Аналітична записка за результатами дослідження. Український культурний фонд. Взято з: http://surl.li/htgjo

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни (2-га хвиля). (2023b). Аналітична записка за результатами дослідження. Український культурний фонд. Взято з: http://surl.li/pqqho

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни (3-тя хвиля). (2024). Аналітична записка за результатами дослідження УКФ. Взято з: http://surl.li/tjqsm

Требін, М.П. (ред.). (2015). Політологічний енциклопедичний словник (уклад.: Л.М. Герасіна, В.Л. Погрібна, І. О. Поліщук та ін.). Харків: Право.

Чупрій, Л., Настояща, К., Марутян, Р. (2023). Культурні практики населення України під час війни: Аналітичний звіт. Київ: НДІУ; Міленіум.

Шосте загальнонаціональне опитування: Адаптація українців до умов війни (19 березня 2022). (2022). Прес-реліз. Соціологічна група «Рейтинг». Взято з: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/shestoy_obschenacionalnyy_opros_adaptaciya_ukraincev_k_usloviyam_voyny_19_marta_2022.html

Sarta, A., Durand, R., Vergne, J.-P. (2021). Organizational Adaptation. Journal of Management, 47(1), 43-75.

Отримано 06.05.2024

Сфера культури та креативних індустрій України — особливості адаптації до умов війни (за даними досліджень УКФ)

stmm. 2024 (3): 103-116

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2024.03.103

Повний текст: https://stmm.in.ua/archive/ukr/2024-3/8.pdf

ЛЮДМИЛА КОЖЕКІНА, кандидат соціологічних наук, завідувачка сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

l.kozhekina@ucf.in.ua

https://orcid.org/0000-0003-4770-1069

ТАРАС САМЧУК, доктор філософії, провідний фахівець сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

t.samchuk@ucf.in.ua

https://orcid.org/0000-0002-6223-7412

АНТОНІНА ЦИКАЛО, маґістр соціології, провідна фахівчиня сектору аналітичної роботи, Український культурний фонд (01010, Київ, вул. Лаврська, 10–12)

a.tsykalo@ucf.in.ua

https://orcid.org/0009-0000-6435-5554

Враховуючи, що проблеми української культурної сфери в умовах війни, як правило, вивчають у контексті споживання культурного продукту, автори підкреслюють доцільність звернення до досліджень стану культури з погляду безпосередніх її творців. З використанням авторської методики та на основі проведеного емпіричного дослідження проаналізовано особливості адаптації українських організацій та діячів культурної сфери до роботи в умовах збройної аґресії з боку росії. Виявлено ключові чинники успішної адаптації організацій сфери культури та креативних індустрій до умов війни. Наразі умовну стратегію виживання культурних діячів та інституцій можна описати як економію витрат поряд зі збереженням діяльності, створенням нових продуктів і послуг та активними заходами щодо залучення додаткових джерел фінансування. Автори доходять висновку, що адаптація не завжди набуває активних форм та необов’язково пов’язана з позитивними трансформаціями в організації. Часто адаптованість є лише результатом пасивного пристосування до умов війни. Окрему увагу приділено аналізу зміни рівня адаптованості організацій сфери культури в динаміці (з листопада 2022-го по грудень 2023-го). Незважаючи на те, що індекс адаптованості має тенденцію до зростання порівняно з 2022 роком, серед респондентів спостерігається збільшення нейтральних оцінок перспектив своїх організацій і зменшення позитивних очікувань. На підставі відповідей респондентів побудовано матриці мотиваційних та демотиваційних факторів адаптованості. Це дало змогу встановити різницю між адаптованими та неадаптованими організаціями та діячами, а також структурувати головні перешкоди адаптації. Результати дослідження свідчать, що установи культури потребують підтримки від держави, однак особливості запиту відрізняються залежно від організаційно-правової форми. Виявлено групи високого та низького рівня адаптованості, що вимагає розроблення програм додаткової підтримки вразливих організацій та діячів культури.

Ключові слова: адаптація, культура, організації культурної сфери, війна, Україна, онлайн опитування

Джерела

583 млн грн від Українського культурного фонду буде спрямовано на потреби Збройних сил України. (2022). Український культурний фонд. Взято з: https://ucf.in.ua/news/ucf_pidtrymuie_zsu

Відновлення ринку праці в Україні в умовах війни: реґіональні аспекти. (2024). Національний інститут стратегічних досліджень (НІСД). Взято з: http://surl.li/tjucb

Всеукраїнський форум «Культурна та інформаційна реінтеграція деокупованих територій». (2024). Урядовий портал. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. Взято з: http://surl.li/tjcte

Громадянське суспільство України в умовах війни. (2023). Звіт за результатами дослідження. ІСАР Єднання. Взято з: http://surl.li/pzuec

Коробка, Л.М. (2015). Соціально-психологічна адаптація спільноти до умов і наслідків воєнного конфлікту: Теоретичні засади дослідження. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, 4, 76–82.

Культура на часі. Як війна змінила сферу та що робити далі? (2022). ЛЮК . Взято з: https://lyuk.media/city/war-and-culture/

Національна культура та мова в Україні: зміни в громадській думці

після року війни. (2023). Фонд Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва. Взято з: https://dif.org.ua/article/natsionalna-kultura-ta-mova-v-ukraini-zmini-v-gromadskiy-dumtsi-pislya-roku-viyni

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни. (2023a). Аналітична записка за результатами дослідження. Український культурний фонд. Взято з: http://surl.li/htgjo

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни (2-га хвиля). (2023b). Аналітична записка за результатами дослідження. Український культурний фонд. Взято з: http://surl.li/pqqho

Стратегії адаптації культури та креативних індустрій до умов війни (3-тя хвиля). (2024). Аналітична записка за результатами дослідження УКФ. Взято з: http://surl.li/tjqsm

Требін, М.П. (ред.). (2015). Політологічний енциклопедичний словник (уклад.: Л.М. Герасіна, В.Л. Погрібна, І. О. Поліщук та ін.). Харків: Право.

Чупрій, Л., Настояща, К., Марутян, Р. (2023). Культурні практики населення України під час війни: Аналітичний звіт. Київ: НДІУ; Міленіум.

Шосте загальнонаціональне опитування: Адаптація українців до умов війни (19 березня 2022). (2022). Прес-реліз. Соціологічна група «Рейтинг». Взято з: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/shestoy_obschenacionalnyy_opros_adaptaciya_ukraincev_k_usloviyam_voyny_19_marta_2022.html

Sarta, A., Durand, R., Vergne, J.-P. (2021). Organizational Adaptation. Journal of Management, 47(1), 43-75.

Отримано 06.05.2024

ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

} } } } }