Дискурсивні та інституційні стандарти справедливості у модерній світ-системі
stmm. 2024 (3): 83-102
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2024.03.083
Повний текст: https://stmm.in.ua/archive/ukr/2024-3/7.pdf
МИКОЛА БУЛАТЕВИЧ, кандидат соціологічних наук, доцент, доцент кафедри соціології та публічних комунікацій, факультет соціології та соціальної політики, Український державний університет імені Михайла Драгоманова (01601, Київ, вул. Пирогова, 9)
m.m.bulatevych@udu.edu.ua
https://orcid.org/0000-0002-0294-1635
У статті загальними рисами окреслено сутність стандартів справедливості в модерній світ-системі. Показано, що ці стандарти з’явилися в європейській капіталістичній світ-економіці внаслідок Французької революції. Стандарти справедливості потрактовуються як ідеологічні смислові конструкції, що були інституціалізовані одночасно зі встановленням, по-перше, ідеології лібералізму як геокультури модерної світ-системи, а по-друге — моделі ліберальної держави. Стандарти справедливості розглядаються в контексті положень і методологічних орієнтирів теорії модерної світ-системи І. Валерстайна. Однак використано й деякі положення теорії громадянського суспільства Дж. Александера, що дало змогу дещо доповнити й конкретизувати зазначену проблематику. Наприклад, з використанням поняттєво-категоріального інструментарію Дж. Александера було виокремлено дискурсивні та інституційні стандарти справедливості. Розглянуто причини та особливості встановлення стандартів справедливості, а також роль, яку вони відіграли у забезпеченні розвитку модерної світ-системи. Зокрема, показано, що завдяки ним елітам країн ядра модерної світ-системи вдалося переспрямувати повстанську енергію нижчої страти з антисистемних революцій у річище боротьби за включення до ліберальної держави. Це дало можливість заспокоїти нижчу страту й убезпечити структури модерної світ-системи від суттєвих пошкоджень. Стандарти справедливості посприяли леґітимації соціального порядку модерної світ-системи. Повноцінна інтеґрація нижчої страти до новоутворених національних суспільств зміцнила соціальну солідарність, і це ще більше посилило держави ядра. Зазначено, що на сьогоднішній день в окремих країнах периферії та напівпериферії простежуються тенденції до перегляду стандартів справедливості та заміни їх альтернативними смисловими конструкціями.
Ключові слова: стандарти справедливості, ідеологія лібералізму, модель ліберальної держави, спосіб виробництва й розподілу додаткової вартості, набір символічних кодів
Джерела
Alexander, J.C. (2006). The civil sphere. Oxford: Oxford University Press.
Bailey, N., Winchester, N. (2018). Framing social justice: the ties that bind a multinational occupational community. Sociology, 52(4). 796-812.
DeLue, S.M., Dale, T. (2016). Political thinking, political theory and civil society. New York: Routledge.
Durkheim, E. (2014). The division of labor in society. New York: Free Press.
Fraser, N. (2013). Fortunes of feminism: from state-managed capitalism to neoliberal crisis. London: Verso.
Gomberg, P. (2007). How to make opportunity equal: race and contributive justice. Malden: Blackwell Publishing.
Habermas, J. (1998). Between facts and norms: Contribution to a discourse theory of law and democracy. Cambridge: The MIT Press.
Morrison, A. (2021). The foundations of distributive justice: a morphogenetic analysis of Gomberg and Fraser. Sociology, 55(2), 227-242.
Olsaretti, S. (Ed.). (2018). The Oxford handbook of distributive justice / edited by Serena Olsaretti.. New York: Oxford University Press.
Rawls, J. (2001). A Theory of Justice. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy Publishing House of Solomiia Pavlychko. [=Ролз, Дж. (2001). Теорія справедливості. Київ: Видавництво Соломії Павличко «Основи».]
Ray, L., Sayer, A. (Eds.). (1999). Culture and economy after the cultural turn. London: Sage Publication Ltd.
Silver, E., Goff, R., Iceland, J. (2023). Social justice and social order: moral intuitions and endorsements of antiblack and antiwhite stereotypes. Socius, 9, 1-11.
Wallerstein, I. (1989). The modern world-system III: the second era of great expansion of the capitalist world-economy, 1730-1840s. San Diego: Academic Press.
Wallerstein, I. (2011). The modern world-system I: capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century. Berkeley, and Los Angeles: University of California Press.
Wallerstein, I. (2011). The modern world-system IV: centrist liberalism triumphant, 1789-1914. Berkeley; Los Angeles: University of California Press.
Wallerstein, I. et al. (2013). Does capitalism have a future? New York: Oxford University Press.
Отримано 25.04.2024
Дискурсивні та інституційні стандарти справедливості у модерній світ-системі
stmm. 2024 (3): 83-102
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2024.03.083
Повний текст: https://stmm.in.ua/archive/ukr/2024-3/7.pdf
МИКОЛА БУЛАТЕВИЧ, кандидат соціологічних наук, доцент, доцент кафедри соціології та публічних комунікацій, факультет соціології та соціальної політики, Український державний університет імені Михайла Драгоманова (01601, Київ, вул. Пирогова, 9)
m.m.bulatevych@udu.edu.ua
https://orcid.org/0000-0002-0294-1635
У статті загальними рисами окреслено сутність стандартів справедливості в модерній світ-системі. Показано, що ці стандарти з’явилися в європейській капіталістичній світ-економіці внаслідок Французької революції. Стандарти справедливості потрактовуються як ідеологічні смислові конструкції, що були інституціалізовані одночасно зі встановленням, по-перше, ідеології лібералізму як геокультури модерної світ-системи, а по-друге — моделі ліберальної держави. Стандарти справедливості розглядаються в контексті положень і методологічних орієнтирів теорії модерної світ-системи І. Валерстайна. Однак використано й деякі положення теорії громадянського суспільства Дж. Александера, що дало змогу дещо доповнити й конкретизувати зазначену проблематику. Наприклад, з використанням поняттєво-категоріального інструментарію Дж. Александера було виокремлено дискурсивні та інституційні стандарти справедливості. Розглянуто причини та особливості встановлення стандартів справедливості, а також роль, яку вони відіграли у забезпеченні розвитку модерної світ-системи. Зокрема, показано, що завдяки ним елітам країн ядра модерної світ-системи вдалося переспрямувати повстанську енергію нижчої страти з антисистемних революцій у річище боротьби за включення до ліберальної держави. Це дало можливість заспокоїти нижчу страту й убезпечити структури модерної світ-системи від суттєвих пошкоджень. Стандарти справедливості посприяли леґітимації соціального порядку модерної світ-системи. Повноцінна інтеґрація нижчої страти до новоутворених національних суспільств зміцнила соціальну солідарність, і це ще більше посилило держави ядра. Зазначено, що на сьогоднішній день в окремих країнах периферії та напівпериферії простежуються тенденції до перегляду стандартів справедливості та заміни їх альтернативними смисловими конструкціями.
Ключові слова: стандарти справедливості, ідеологія лібералізму, модель ліберальної держави, спосіб виробництва й розподілу додаткової вартості, набір символічних кодів
Джерела
Alexander, J.C. (2006). The civil sphere. Oxford: Oxford University Press.
Bailey, N., Winchester, N. (2018). Framing social justice: the ties that bind a multinational occupational community. Sociology, 52(4). 796-812.
DeLue, S.M., Dale, T. (2016). Political thinking, political theory and civil society. New York: Routledge.
Durkheim, E. (2014). The division of labor in society. New York: Free Press.
Fraser, N. (2013). Fortunes of feminism: from state-managed capitalism to neoliberal crisis. London: Verso.
Gomberg, P. (2007). How to make opportunity equal: race and contributive justice. Malden: Blackwell Publishing.
Habermas, J. (1998). Between facts and norms: Contribution to a discourse theory of law and democracy. Cambridge: The MIT Press.
Morrison, A. (2021). The foundations of distributive justice: a morphogenetic analysis of Gomberg and Fraser. Sociology, 55(2), 227-242.
Olsaretti, S. (Ed.). (2018). The Oxford handbook of distributive justice / edited by Serena Olsaretti.. New York: Oxford University Press.
Rawls, J. (2001). A Theory of Justice. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy Publishing House of Solomiia Pavlychko. [=Ролз, Дж. (2001). Теорія справедливості. Київ: Видавництво Соломії Павличко «Основи».]
Ray, L., Sayer, A. (Eds.). (1999). Culture and economy after the cultural turn. London: Sage Publication Ltd.
Silver, E., Goff, R., Iceland, J. (2023). Social justice and social order: moral intuitions and endorsements of antiblack and antiwhite stereotypes. Socius, 9, 1-11.
Wallerstein, I. (1989). The modern world-system III: the second era of great expansion of the capitalist world-economy, 1730-1840s. San Diego: Academic Press.
Wallerstein, I. (2011). The modern world-system I: capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century. Berkeley, and Los Angeles: University of California Press.
Wallerstein, I. (2011). The modern world-system IV: centrist liberalism triumphant, 1789-1914. Berkeley; Los Angeles: University of California Press.
Wallerstein, I. et al. (2013). Does capitalism have a future? New York: Oxford University Press.
Отримано 25.04.2024