Метамова у цифровому суспільстві: її роль у формуванні іміджів та суспільної свідомості
stmm. 2025 (3): 138-153
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.03.138
Повний текст:
ВЕРОНІКА ЧЕКАЛЮК, кандидат наук із соціальних комунікацій, докторант Київського національного університету ім. Тараса Шевченка (01033, Київ, вул. Володимирська, 60)
vnika@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-2080-2233
Досліджено сучасні тенденції формування іміджу в цифровому середовищі, зокрема крізь призму концепції метамови Олега Кришталя, що набуває вагомого значення в соціологічному контексті. Зокрема, увага приділяється впливу інтернет-платформ, технологічних інновацій і соціальних мереж на оперативність медіа, а також ролі цифрових технологій у формуванні громадської думки. У сучасному цифровому суспільстві, де інформація надзвичайно швидко поширюється через онлайн-ресурси, метамова стає важливим інструментом впливу на соціальні уявлення, допомагаючи створювати певний контекст для подій, явищ і соціальних процесів. У статті детально розглянуто особливості метамови за умов цифрових комунікацій та її здатність формувати та трансформувати громадську думку та соціальні норми. Особлива увага приділяється проблемам інформаційної безпеки за умов цифрового середовища. У статті аналізуються виклики, пов’язані з безпекою даних і загрозами дезінформації, які виникають у зв’язку з експансією цифрових платформ та соціальних мереж. Адаптація журналістики до нових комунікаційних умов стає необхідною для ефективного реаґування на ці загрози, що має сприяти розвитку нових форм медіа-контенту та комунікаційних стратегій. Розглянуто брендування територій у цифрову епоху, а також взаємодію між соціальними медіа, урядовими структурами та громадськістю в контексті просування територіальних брендів. Висвітлено вплив штучного інтелекту на іміджетворення та його роль у перетворенні соціологічних процесів. Виявлено, як нові технології, зокрема інструменти штучного інтелекту, впливають на формування суспільних уявлень та комунікацію через цифрові платформи. Дослідження ґрунтується на структурно-функціональному аналізі цифрової комунікації та методах соціологічного дослідження, що дає змогу глибше зрозуміти зміни, що відбуваються в процесах іміджевої трансформації в цифровому суспільстві.
Ключові слова: іміджетворення; соціальні мережі; громадська думка; інформаційна безпека; метамова; Олег Кришталь; штучний інтелект; брендування територій; цифрова комунікація; соціологічний аналіз
Джерела:
“Birdsong” is written in metalanguage, timeless. (2025). CULT, June 21. [In Ukrainian]. Retrieved from: http://www.cult.org.ua/spiv-ptashok-napysanyy-metamovoiu-poza-chasom/ [=“Спів пташок” написаний метамовою, поза часом. (2025). CULT, 21 червня.]
Baym, N. (2015). Personal connections in the digital age. 2nd ed. Malden, MA: Polity.
Berger, P. L. & Luckmann, T. (1995). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Penguin Books.
Binns, A. (2018). Artificial Intelligence and Ethics: The Role of AI in Personalized Marketing. Journal of Business Ethics, 150(2), 263–275.
Eco, U. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 122.
Eco, U. (1990). The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press.
Eco, U. (2001). The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press.
FT. (2025). How technology is reshaping human experience. Financial Times. Retrieved from: https://www.ft.com/content/0459f18d-66ef-4fdb-a47b-2165005cbab4
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford University Press.
Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 59–68. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Krishtal, O. (2022). To The Singing of Birds in NYC. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=X7KUnA0VQ0A&t=1s
Mittelstadt, B.D., Allo, P., Taddeo, M., Wachter, S., & Floridi, L. (2016). The ethics of algorithms: mapping the debate. Big Data & Society, 3(2), 1–21.
Pocheptsov, G. (2009). Global Projects: Designing the Future. Teaching. Manual. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center for Political Management. [=Почепцов, Г. (2009). Глобальні проєкти: конструювання майбутнього. Навч. посіб. Київ: Український центр політичного менеджменту.]
Tufekci, Z. (2015). Algorithmic Harms Beyond Facebook and Google: Emergent Challenges of Computational Agency. Weizenbaum Conference.
Zeng, D. & Chan, S. (2020). Artificial intelligence for social good: empowering data science and public opinion analysis in the digital age. Journal of Artificial Intelligence, 35(3), 121–139.
Отримано 12.02.2025
Метамова у цифровому суспільстві: її роль у формуванні іміджів та суспільної свідомості
stmm. 2025 (3): 138-153
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.03.138
Повний текст:
ВЕРОНІКА ЧЕКАЛЮК, кандидат наук із соціальних комунікацій, докторант Київського національного університету ім. Тараса Шевченка (01033, Київ, вул. Володимирська, 60)
vnika@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-2080-2233
Досліджено сучасні тенденції формування іміджу в цифровому середовищі, зокрема крізь призму концепції метамови Олега Кришталя, що набуває вагомого значення в соціологічному контексті. Зокрема, увага приділяється впливу інтернет-платформ, технологічних інновацій і соціальних мереж на оперативність медіа, а також ролі цифрових технологій у формуванні громадської думки. У сучасному цифровому суспільстві, де інформація надзвичайно швидко поширюється через онлайн-ресурси, метамова стає важливим інструментом впливу на соціальні уявлення, допомагаючи створювати певний контекст для подій, явищ і соціальних процесів. У статті детально розглянуто особливості метамови за умов цифрових комунікацій та її здатність формувати та трансформувати громадську думку та соціальні норми. Особлива увага приділяється проблемам інформаційної безпеки за умов цифрового середовища. У статті аналізуються виклики, пов’язані з безпекою даних і загрозами дезінформації, які виникають у зв’язку з експансією цифрових платформ та соціальних мереж. Адаптація журналістики до нових комунікаційних умов стає необхідною для ефективного реаґування на ці загрози, що має сприяти розвитку нових форм медіа-контенту та комунікаційних стратегій. Розглянуто брендування територій у цифрову епоху, а також взаємодію між соціальними медіа, урядовими структурами та громадськістю в контексті просування територіальних брендів. Висвітлено вплив штучного інтелекту на іміджетворення та його роль у перетворенні соціологічних процесів. Виявлено, як нові технології, зокрема інструменти штучного інтелекту, впливають на формування суспільних уявлень та комунікацію через цифрові платформи. Дослідження ґрунтується на структурно-функціональному аналізі цифрової комунікації та методах соціологічного дослідження, що дає змогу глибше зрозуміти зміни, що відбуваються в процесах іміджевої трансформації в цифровому суспільстві.
Ключові слова: іміджетворення; соціальні мережі; громадська думка; інформаційна безпека; метамова; Олег Кришталь; штучний інтелект; брендування територій; цифрова комунікація; соціологічний аналіз
Джерела:
“Birdsong” is written in metalanguage, timeless. (2025). CULT, June 21. [In Ukrainian]. Retrieved from: http://www.cult.org.ua/spiv-ptashok-napysanyy-metamovoiu-poza-chasom/ [=“Спів пташок” написаний метамовою, поза часом. (2025). CULT, 21 червня.]
Baym, N. (2015). Personal connections in the digital age. 2nd ed. Malden, MA: Polity.
Berger, P. L. & Luckmann, T. (1995). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Penguin Books.
Binns, A. (2018). Artificial Intelligence and Ethics: The Role of AI in Personalized Marketing. Journal of Business Ethics, 150(2), 263–275.
Eco, U. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 122.
Eco, U. (1990). The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press.
Eco, U. (2001). The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press.
FT. (2025). How technology is reshaping human experience. Financial Times. Retrieved from: https://www.ft.com/content/0459f18d-66ef-4fdb-a47b-2165005cbab4
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford University Press.
Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 59–68. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Krishtal, O. (2022). To The Singing of Birds in NYC. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=X7KUnA0VQ0A&t=1s
Mittelstadt, B.D., Allo, P., Taddeo, M., Wachter, S., & Floridi, L. (2016). The ethics of algorithms: mapping the debate. Big Data & Society, 3(2), 1–21.
Pocheptsov, G. (2009). Global Projects: Designing the Future. Teaching. Manual. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center for Political Management. [=Почепцов, Г. (2009). Глобальні проєкти: конструювання майбутнього. Навч. посіб. Київ: Український центр політичного менеджменту.]
Tufekci, Z. (2015). Algorithmic Harms Beyond Facebook and Google: Emergent Challenges of Computational Agency. Weizenbaum Conference.
Zeng, D. & Chan, S. (2020). Artificial intelligence for social good: empowering data science and public opinion analysis in the digital age. Journal of Artificial Intelligence, 35(3), 121–139.
Отримано 12.02.2025