БУЛІНҐ ТА ПРОТИДІЯ ЙОМУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ. СОЦІОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ
stmm. 2021 (2): 116-135
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.02.116
СВІТЛАНА ШЕВЧЕНКО, кандидат соціологічних наук, старший науковий співробітник відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
svetls@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-6369-9096
Статтю присвячено соціологічному аналізу ситуації з булінґом (поширеність, динаміка, зв’язок із соціально-демографічними показниками) та протидією йому (формальні законодавчі рамки та реальні практики) в сучасному освітньому просторі України. За даними 2018 року, кількість систематичних кривдників становить 12,2%, кількість систематичних жертв — 15,7%. Таким чином, насправді йдеться не про 67% (дві третини) дітей та підлітків, як зазначають в обґрунтуванні багатьох антибулінґових ініціатив, а про значно меншу кількість осіб, які, втім, систематично піддаються цькуванню або кривдять інших. Проаналізовано зв’язок залученості до булінґу зі статтю, матеріальним становищем, станом здоров’я, емоційним станом, наявністю насильства з боку дорослих членів сім’ї. Розглянуто законодавчі рамки щодо протидії булінґу. Показано, що вагомими перешкодами для втілення антибулінґових законів є формалізм, брак кваліфікованого психологічного персоналу та практика приховування керівництвом закладів освіти фактів булінґу. Наведено перелік реальних кроків, спрямованих на протидію булінґу, які мають привести до позитивних змін (онлайн-навчання, інформаційні кампанії, “гаряча лінія” тощо). Наведено міжнародні дані щодо оцінки програм профілактики. Ці програми, щоб бути більш ефективними, мають поєднувати систематичний моніторинґ та орієнтацію на дітей та підлітків із груп високого ризику. Програми протидії покликані радше не повністю усунути явище булінґу, а вивести його за межі норми, що є важливим чинником гуманізації освіти. Обґрунтовано необхідність подальших соціологічних досліджень у сфері кібербулінґу, як і необхідність оцінювання реальної позиції вчителів.
Повний текст публікації: укр | рос
Ключові слова: булінґ, протидія булінґу, зміни в царині освіти, соціологія освіти
Джерела
Одержано 11.02.2021
БУЛІНҐ ТА ПРОТИДІЯ ЙОМУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ. СОЦІОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ
stmm. 2021 (2): 116-135
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.02.116
СВІТЛАНА ШЕВЧЕНКО, кандидат соціологічних наук, старший науковий співробітник відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
svetls@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-6369-9096
Статтю присвячено соціологічному аналізу ситуації з булінґом (поширеність, динаміка, зв’язок із соціально-демографічними показниками) та протидією йому (формальні законодавчі рамки та реальні практики) в сучасному освітньому просторі України. За даними 2018 року, кількість систематичних кривдників становить 12,2%, кількість систематичних жертв — 15,7%. Таким чином, насправді йдеться не про 67% (дві третини) дітей та підлітків, як зазначають в обґрунтуванні багатьох антибулінґових ініціатив, а про значно меншу кількість осіб, які, втім, систематично піддаються цькуванню або кривдять інших. Проаналізовано зв’язок залученості до булінґу зі статтю, матеріальним становищем, станом здоров’я, емоційним станом, наявністю насильства з боку дорослих членів сім’ї. Розглянуто законодавчі рамки щодо протидії булінґу. Показано, що вагомими перешкодами для втілення антибулінґових законів є формалізм, брак кваліфікованого психологічного персоналу та практика приховування керівництвом закладів освіти фактів булінґу. Наведено перелік реальних кроків, спрямованих на протидію булінґу, які мають привести до позитивних змін (онлайн-навчання, інформаційні кампанії, “гаряча лінія” тощо). Наведено міжнародні дані щодо оцінки програм профілактики. Ці програми, щоб бути більш ефективними, мають поєднувати систематичний моніторинґ та орієнтацію на дітей та підлітків із груп високого ризику. Програми протидії покликані радше не повністю усунути явище булінґу, а вивести його за межі норми, що є важливим чинником гуманізації освіти. Обґрунтовано необхідність подальших соціологічних досліджень у сфері кібербулінґу, як і необхідність оцінювання реальної позиції вчителів.
Повний текст публікації: укр | рос
Ключові слова: булінґ, протидія булінґу, зміни в царині освіти, соціологія освіти
Джерела
Одержано 11.02.2021