ВАЛІДИЗАЦІЯ МЕТОДИК ВИМІРЮВАННЯ РЕПУТАЦІЇ НА ПОСТРАДЯНСЬКОМУ ПРОСТОРІ
stmm. 2021 (1): 82-105
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.01.082
ІВАН СОКОЛОВСЬКИЙ, маґістр соціології, маґістр фінансів, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
sokolovskyy@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-0112-8466
ДАР’Я ПОТАПОВА, бакалавр соціології, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
potapovadaria131@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-0585-8044
ПАВЛО ТЄНІН, маґістр соціології, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
pawel.tenin@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-6404-119X
Різноманітні підходи до визначення поняття «репутація» та присутність його в дискурсі різних дисциплін спричинилися до появи великої кількості методик вимірювання цього об‘єкта. Найближчими до соціологічного розуміння репутації є підходи RQ (CRQ) та RepTrak™. Дані методики розроблені західними авторами й досі не були валідизованими для країн пострадянського простору. В роботі розглянуто обґрунтування надійності та валідності методики RepTrak™ та проаналізовано термінологічні відмінності між типами валідності, використовуваними авторами цієї методики, та їх змістовними аналогами, усталеними в соціології. У статті зазначено, що в ориґінальній методиці не запропоновано єдиної моделі корпоративної репутації, а валідизацію здійснено окремо для двох репутаційних конструктів. Перший конструкт доводить зв’язок між емоційною складовою репутації та артикульованою готовністю до дії, другий — між емоційною та коґнітивною складовими репутації. Використовуючи емпіричні дані, зібрані в Україні, Росії та Казахстані, автори статті відтворили процедури та підходи, застосовані розробниками методики для перевірки її надійності та валідності. Для цього автори статті використали конфірматорний факторний аналіз та побудували структурні моделі, що повністю відповідають моделям, використаним розробниками моделі. Автори статті порівняли параметри моделей та їхні критерії відповідності емпіричним даним. На підставі результатів порівняння щодо кожного з репутаційних конструктів обґрунтовано можливість використання емоційного репутаційного індексу в усіх трьох країнах. Зроблено висновок про можливість використання повної ориґінальної методики для дослідження репутації в Україні та Росії та про необхідність її модифікації для Казахстану.
Повний текст публікації: укр | рос
Ключові слова: репутація; вимірювання; структурні моделі; економічна соціологія
Джерела
Отримано 16.11.2020
ВАЛІДИЗАЦІЯ МЕТОДИК ВИМІРЮВАННЯ РЕПУТАЦІЇ НА ПОСТРАДЯНСЬКОМУ ПРОСТОРІ
stmm. 2021 (1): 82-105
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2021.01.082
ІВАН СОКОЛОВСЬКИЙ, маґістр соціології, маґістр фінансів, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
sokolovskyy@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-0112-8466
ДАР’Я ПОТАПОВА, бакалавр соціології, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
potapovadaria131@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-0585-8044
ПАВЛО ТЄНІН, маґістр соціології, консультант компанії «Reputation Capital Group» (01135, Київ, вул. Павлівська, 29)
pawel.tenin@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-6404-119X
Різноманітні підходи до визначення поняття «репутація» та присутність його в дискурсі різних дисциплін спричинилися до появи великої кількості методик вимірювання цього об‘єкта. Найближчими до соціологічного розуміння репутації є підходи RQ (CRQ) та RepTrak™. Дані методики розроблені західними авторами й досі не були валідизованими для країн пострадянського простору. В роботі розглянуто обґрунтування надійності та валідності методики RepTrak™ та проаналізовано термінологічні відмінності між типами валідності, використовуваними авторами цієї методики, та їх змістовними аналогами, усталеними в соціології. У статті зазначено, що в ориґінальній методиці не запропоновано єдиної моделі корпоративної репутації, а валідизацію здійснено окремо для двох репутаційних конструктів. Перший конструкт доводить зв’язок між емоційною складовою репутації та артикульованою готовністю до дії, другий — між емоційною та коґнітивною складовими репутації. Використовуючи емпіричні дані, зібрані в Україні, Росії та Казахстані, автори статті відтворили процедури та підходи, застосовані розробниками методики для перевірки її надійності та валідності. Для цього автори статті використали конфірматорний факторний аналіз та побудували структурні моделі, що повністю відповідають моделям, використаним розробниками моделі. Автори статті порівняли параметри моделей та їхні критерії відповідності емпіричним даним. На підставі результатів порівняння щодо кожного з репутаційних конструктів обґрунтовано можливість використання емоційного репутаційного індексу в усіх трьох країнах. Зроблено висновок про можливість використання повної ориґінальної методики для дослідження репутації в Україні та Росії та про необхідність її модифікації для Казахстану.
Повний текст публікації: укр | рос
Ключові слова: репутація; вимірювання; структурні моделі; економічна соціологія
Джерела
Отримано 16.11.2020