Цивілізаційний аналіз Ш.Н. Ейзенштадта в контекстах соціологічного теоретизування
stmm. 2019 (3): 62-81
УДК 316.2
DOI: https://doi.org/10.15407/sociology2019.03.062
Віктор Степаненко - доктор соціологічних наук, головний співробітник відділу історії та теорії, Інститут соціології НАН України (Київ).
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3623-0057
Scopus Author ID: 57189273050
Анотація. У статті презентовано теоретичний спадок Ш.Ейзенштадта через окреслення його теоретико-методологічного ядра, а саме цивілізаційного аналізу. Розглянуто теоретичні витоки, синтези та зв’язки цивілізаційного аналізу, його концептуальні координати на мапі теоретичного соціологічного знання. Показано, що формування цього напряму позначало відродження класичної соціологічної традиції, зокрема підходів Е.Дюркгайма, М.Моса та М.Вебера до проблематики історичних цивілізацій. Ця тема набула своїх нових значень та актуалізацій в осмисленні особливостей та викликів модернізації від кінця 1970-х років у працях Ейзенштадта та інших дослідників. Концептуальна інтерпретація модерності як особливого цивілізаційного патерну та концепт множинних модерностей Ейзенштадта також є важливими аспектами цього теоретичного напряму. Автор пропонує деякі методологічні імплікації цивілізаційного аналізу Ейзенштадта для перспектив розвитку соціологічних досліджень, зокрема щодо осмислення особливостей суспільної трансформації та модернізації в Україні.
Ключові слова: цивілізаційний аналіз, соціологія Ш.Ейзенштадта, Осьові цивілізації, цивілізаційна динаміка, модернізація, множинні модерності
<span "="">Варіанти публікації: укр | рос
Джерела
Айзенштадт, Ш. Н. (1992). “Осевая эпоха”: возникновение трансцендентных видений и подъем духовных сословий. Ориентация — поиск: Восток в теориях и гипотезах (cc. 42–62). Москва: Наука.
Ващинська, І. І. (2018). Регіоналізм в Україні: переосмислення крізь призму соціальних ідентичностей і групових лояльностей. Український соціум,4 (67), 9–18.
Ерасов, Б. С. (1999). _Сравнительное изучение цивилизаций_. Хрестоматия: учебное пособие для вузов. Москва: Аспект Пресс.
Кутуєв, П. В. (2007). Порівняльно-історична соціологія модернізації: теоретизування Ш. Ейзенштадта. Соціальна психологія: Український науково-практичний журнал,4, 17–26.
Кутуєв, П. В. (2017). Модерн(и): історії, теорії та практики. Соціологічна інтерпретація. Херсон: Гельветика.
Эйзенштадт, Ш. Н. (1999). Революция и преобразование обществ. Сравнительное изучение цивилизаций. Москва: Аспект Пресс.
Эйзенштадт, Ш. Н. (2002) Парадокс демократических режимов: хрупкость и изменяемость. Полис, 2, 67–81.
Эйзенштадт, Ш. Н. (2010) Срывы модернизации. Неприкосновенный запас,74 (6), 42–67.
Эйзенштадт, Ш., Шлюхтер, В. (2006). Пути к различным вариантам ранней современности: сравнительный обзор. В А. А. Фисун, Демократия, неопатримониализм и глобальные трансформации (сс. 261–282). Харьков: Константа.
Фисун, А. А. (2006). Демократия, неопатримониализм и глобальные трансформации. Харьков: Константа.
Arnason, J. (2003). _Civilizations in_ _dispute_: historical questions and theoretical traditions. Leiden, Boston: Brill.
Arnason, J. (2009). Civilizational analysis: a paradigm in the making. In R. Holton, W. R. Nasson (Eds.),World Civilizations And History Of Human Development (pp. 1–34). EOLSS Publishers / UNESCO.
Durkheim, E. and Mauss, M. (1971). Note on the notion of civilization, translated and introduced by Benjamin Nelson. _Social_Research, 38(4), 808–13.
Eisenstadt, S. N. (1963). _PoliticalSystemsof_Empires. New York: Free Press of Glencoe.
Eisenstadt, S. N. (1982). The Axial Age: The Emergence of Transcendental Visions and the Rise of Clerics. European Journal of Sociology, 23 (2), 294–314.
Eisenstadt, S. N. (1989). Cultural Tradition, Historical Experience, and Social Change: The Limits of Convergence. The Tanner Lectures on Human Values, delivered at The University of California, Berkeley, May 1–3, 1989. Retrieved from https://tannerlectures.utah.edu/_documents/a-to-z/...
Eisenstadt, S. N. (1996). Japanese Civilization: A Comparative View. Chicago: University of Chicago Press.
Eisenstadt, S. N. (2000). Multiple Modernities. Daedalus, 129 (1),1–29.
Eisenstadt, S. N. (2007). Note on Society. Reconstitution of Collective Identitities and Inter-Civilizational Relation in the Age of Globalization. Canadian Journal of Sociology, 32 (1), 113–126.
Eisenstadt, S. N. (2010). Modernity and modernization, Sociopedia.isa, DOI: 10.1177/205684601053
Eisenstadt, S.N. (2011). The Axial conundrum: Between transcendental visions and vicissitudes of their institutionalization: constructive and destructive possibilities. _Anб_lise Social, 199, 210–217.
Gupta, D. (2013). Against multiculturalism and multiple modernities. Retrieved from http://www.india-seminar.com/2013/649/649_dipankar...
Pye, L. W. (1958). The Non-Western Political Process. Journal of Politics, 20 (3), 468–486.
Swedberg, R. (2010). A Note on Civilizations and Economies. European Journal of Social Theory, 13 (1), 15–30.
Цивілізаційний аналіз Ш.Н. Ейзенштадта в контекстах соціологічного теоретизування
stmm. 2019 (3): 62-81
УДК 316.2
DOI: https://doi.org/10.15407/sociology2019.03.062
Віктор Степаненко - доктор соціологічних наук, головний співробітник відділу історії та теорії, Інститут соціології НАН України (Київ).
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3623-0057
Scopus Author ID: 57189273050
Анотація. У статті презентовано теоретичний спадок Ш.Ейзенштадта через окреслення його теоретико-методологічного ядра, а саме цивілізаційного аналізу. Розглянуто теоретичні витоки, синтези та зв’язки цивілізаційного аналізу, його концептуальні координати на мапі теоретичного соціологічного знання. Показано, що формування цього напряму позначало відродження класичної соціологічної традиції, зокрема підходів Е.Дюркгайма, М.Моса та М.Вебера до проблематики історичних цивілізацій. Ця тема набула своїх нових значень та актуалізацій в осмисленні особливостей та викликів модернізації від кінця 1970-х років у працях Ейзенштадта та інших дослідників. Концептуальна інтерпретація модерності як особливого цивілізаційного патерну та концепт множинних модерностей Ейзенштадта також є важливими аспектами цього теоретичного напряму. Автор пропонує деякі методологічні імплікації цивілізаційного аналізу Ейзенштадта для перспектив розвитку соціологічних досліджень, зокрема щодо осмислення особливостей суспільної трансформації та модернізації в Україні.
Ключові слова: цивілізаційний аналіз, соціологія Ш.Ейзенштадта, Осьові цивілізації, цивілізаційна динаміка, модернізація, множинні модерності
<span "="">Варіанти публікації: укр | рос
Джерела
Айзенштадт, Ш. Н. (1992). “Осевая эпоха”: возникновение трансцендентных видений и подъем духовных сословий. Ориентация — поиск: Восток в теориях и гипотезах (cc. 42–62). Москва: Наука.
Ващинська, І. І. (2018). Регіоналізм в Україні: переосмислення крізь призму соціальних ідентичностей і групових лояльностей. Український соціум,4 (67), 9–18.
Ерасов, Б. С. (1999). _Сравнительное изучение цивилизаций_. Хрестоматия: учебное пособие для вузов. Москва: Аспект Пресс.
Кутуєв, П. В. (2007). Порівняльно-історична соціологія модернізації: теоретизування Ш. Ейзенштадта. Соціальна психологія: Український науково-практичний журнал,4, 17–26.
Кутуєв, П. В. (2017). Модерн(и): історії, теорії та практики. Соціологічна інтерпретація. Херсон: Гельветика.
Эйзенштадт, Ш. Н. (1999). Революция и преобразование обществ. Сравнительное изучение цивилизаций. Москва: Аспект Пресс.
Эйзенштадт, Ш. Н. (2002) Парадокс демократических режимов: хрупкость и изменяемость. Полис, 2, 67–81.
Эйзенштадт, Ш. Н. (2010) Срывы модернизации. Неприкосновенный запас,74 (6), 42–67.
Эйзенштадт, Ш., Шлюхтер, В. (2006). Пути к различным вариантам ранней современности: сравнительный обзор. В А. А. Фисун, Демократия, неопатримониализм и глобальные трансформации (сс. 261–282). Харьков: Константа.
Фисун, А. А. (2006). Демократия, неопатримониализм и глобальные трансформации. Харьков: Константа.
Arnason, J. (2003). _Civilizations in_ _dispute_: historical questions and theoretical traditions. Leiden, Boston: Brill.
Arnason, J. (2009). Civilizational analysis: a paradigm in the making. In R. Holton, W. R. Nasson (Eds.),World Civilizations And History Of Human Development (pp. 1–34). EOLSS Publishers / UNESCO.
Durkheim, E. and Mauss, M. (1971). Note on the notion of civilization, translated and introduced by Benjamin Nelson. _Social_Research, 38(4), 808–13.
Eisenstadt, S. N. (1963). _PoliticalSystemsof_Empires. New York: Free Press of Glencoe.
Eisenstadt, S. N. (1982). The Axial Age: The Emergence of Transcendental Visions and the Rise of Clerics. European Journal of Sociology, 23 (2), 294–314.
Eisenstadt, S. N. (1989). Cultural Tradition, Historical Experience, and Social Change: The Limits of Convergence. The Tanner Lectures on Human Values, delivered at The University of California, Berkeley, May 1–3, 1989. Retrieved from https://tannerlectures.utah.edu/_documents/a-to-z/...
Eisenstadt, S. N. (1996). Japanese Civilization: A Comparative View. Chicago: University of Chicago Press.
Eisenstadt, S. N. (2000). Multiple Modernities. Daedalus, 129 (1),1–29.
Eisenstadt, S. N. (2007). Note on Society. Reconstitution of Collective Identitities and Inter-Civilizational Relation in the Age of Globalization. Canadian Journal of Sociology, 32 (1), 113–126.
Eisenstadt, S. N. (2010). Modernity and modernization, Sociopedia.isa, DOI: 10.1177/205684601053
Eisenstadt, S.N. (2011). The Axial conundrum: Between transcendental visions and vicissitudes of their institutionalization: constructive and destructive possibilities. _Anб_lise Social, 199, 210–217.
Gupta, D. (2013). Against multiculturalism and multiple modernities. Retrieved from http://www.india-seminar.com/2013/649/649_dipankar...
Pye, L. W. (1958). The Non-Western Political Process. Journal of Politics, 20 (3), 468–486.
Swedberg, R. (2010). A Note on Civilizations and Economies. European Journal of Social Theory, 13 (1), 15–30.