ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

Діти війни: розуміння соціального впливу та потреб дітей, які постраждали від російської війни в Україні

stmm. 2023 (3): 60-70

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2023.03.060

Повний текст: http://stmm.in.ua/archive/ukr/2023-3/6.pdf

ТЕТЯНА СКРИПЧЕНКО, маґістр соціології, старший аналітик у Соціологічній групі Рейтинґ» (01010, Київ, вул.Івана Мазепи, 3)

skrypchenko@ratinggroup.ua

https://orcid.org/0000-0002-6625-6952

У статті розглядається вплив російської війни в Україні на дітей. Досліджуються проблеми, з якими стикаються діти, та потреби цільової підтримки їх. Спираючись на соціологічні дослідження, автор робить наголос на порушенні соціальних взаємодій, руйнації навколишнього середовища та неповноцінності освіти, спричинених війною, а також аналізує вікові, реґіональні та міґраційні відмінності щодо соціально-психологічних наслідків та потреб дітей. На підставі емпіричних даних та спеціального дослідження Соціологічної групи «Рейтинг» серед матерів у статті висвітлюються конкретні прояви впливу війни на українських дітей. Дослідження увиразнює необхідність індивідуального підходу для підтримки стійкості дітей під час війни з урахуванням конкретного досвіду травмувальних подій, а також важливість задоволення унікальних потреб дітей різних категорій під час війни для сприяння їхньому розвитку.

Ключові слова: діти війни; російська війна в Україні; соціологічні дослідження; психологічні дослідження; психологічна травма; освіта; міґрація; ВПО; соціальні взаємодії; емпіричні дані; стійкість

Джерела

Bourdieu, P. (1977). Cultural Reproduction and Social Reproduction. In: J. Karabel & A. H. Halsey (Eds.), Power and Ideology in Education (pp. 487-511). Oxford, UK: Oxford University Press. Christensen, P. & James, A. (Eds.). (2008). Research with Children: Perspectives and Practices (2nd ed.). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203964576

Chuiko, O.V. (Ed.). (2019). A child in a disturbing environment: developmental and restorative practices: Collection of theses (May 31 — June 1, 2019, Kyiv). [In Ukrainian]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv]. [Чуйко, О.В. (ред.). (2019). Дитина у тривожному середовищі: розвивальні та відновлювальні практики: Збірник тез (31 травня — 1 червня 2019 року, Київ). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка.]

Dembitskyi, S., Zlobina, O., Kostenko, N., et al. (2022). School education during the war. [In Ukrainian]. In: Ye. Golovakha, S. Makeev (Eds.), Ukrainian society in wartime. Collective monograph (pp. 88-98). Kyiv: Institute of Sociology, National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from: https://i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/maket-vijna...2022dlya-tipografiivse.pdf [Дембіцький, С., Злобіна, О., Костенко, Н. та ін. (2022). Шкільна освіта під час війни. В: Є. Головаха (ред.), С. Макеєв (ред.), Українське суспільство в умовах війни. Колективна монографія (сc. 88-98). Київ: Інститут соціології НАН України.]

Durkheim, E. (1977). Education and Sociology: A Selected Review. Tr. by D.F. Sherwood. New York: Free Press.

Educational Ombudsman of Ukraine. (2022). How do foreign schools differ from Ukrainian ones? Results of a survey of parents whose children are abroad. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://eo.gov.ua/chym-zakordonni-shkoly-vidrizniaiutsia-vid-ukrainskykh-rezultaty-opytuvannia-batkiv-chyi-dity-znakhodiatsia-za-kordonom/2022/08/23/ [Освітній Омбудсмен України. (2022). Чим закордонні школи відрізняються від українських? Результати опитування батьків, чиї діти знаходяться за кордоном.]

Garbarino, J. (1999). Children under Fire: War and the Life of Children. New York, NY: Basic Books.

GO Global. (2023). The educational front. The impact of war on educators. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://globaloffice.org.ua/uk/go-global-prezentuvali-rezultati-doslidzhennya-osvitnij-front-vpliv-vijni-na-osvityan/ [GO Global. (2023). Освітній фронт. Вплив війни на освітян.]

Halchenko, A.V., Pohorilko, O.V., Voloshyn, V.A., Hryn’, K.V., & Lukyanchenko, O.V. (2019). Forced migration as a factor in psychosocial maladjustment and neurotic disorders. [In Ukrainian]. Bulletin of problems of biology and medicine, 3, 19-23. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpbm_2019_3_6 [Гальченко, А.В., Погорілко, О.В., Волошин, В.А., Гринь, К.В., & Лук'янченко, О.В. (2019). Вимушена міграція як фактор виникнення психосоціальної дезадаптації та невротичних розладів. Вісник проблем біології і медицини, 3, 19–23.]

Kreps, G. (1981). The Worth of the NAS-NRC (1952-1963) and DRC (1963-Present) Studies of Individual and Social Responses to Disasters. In: Social Science and Natural Hazards. Ed. by J.D. Wright and P.H. Rossi (pp. 91-121). Cambridge, MA: Abt Books.

Mead, G.H. (1934). Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. University of Chicago Press.

Merton, R.K. (1957). Social Theory and Social Structure. Free Press.

National Bank of Ukraine. (2023). How the war affected the attitude to savings and changed priorities among Ukrainian children. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://talan.bank.gov.ua/novyny/iak-viina-vplinula-na-stavlennia-do-zaoshchadzhen-ta-zminila-prioriteti-sered-ukrayinskikh-ditei [Національний банк України. (2023). Як війна вплинула на ставлення до заощаджень та змінила пріоритети серед українських дітей.]

NGO “Kharkiv Institute of Social Research”. (2022). The educational front. Children and War in Ukraine. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://khisr.kharkov.ua/wp-content/uploads/2022/04/Dity-i-viyna-v-Ukraini-2-misiats-.pdf [ГО «Харківський інститут соціальних досліджень». (2022). Освітній фронт. Діти і війна в Україні.]

Opora. (2023). Research on Media Consumption and Civic-Political Activity of Ukrainians Abroad. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://oporaua.org/report/viyna/24756-doslidzhennia-mediaspozhivannia-ta-gromadsko-politichna-aktivnist-ukrayintsiv-za-kordonom [Опора. (2023). Дослідження медіаспоживання та громадсько-політична активність українців за кордоном.]

Prince-Embury, S., & Saklofske, D.H. (2013). Resilience in Children, Adolescents, and Adults. Retrieved from: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4614-4939-3

Salmond, C.H., Meiser Stedman, R., Glucksman, E., Thompson, P., Dalgleish, T., & Smith, P. (2011). The nature of trauma memories in acute stress disorder in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(5), 560-570.

Sociological Group “Rating”. (2023). Comprehensive Research: How the War Changed Me and the Country. Summary of the Year. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/ukraine/kompleksne_dosl_dzhennya_yak_v_yna_zm_nila_mene_ta_kra_nu_p_dsumki_roku.html

Sociological Group “Rating”. (2023). IRI Ukraine Eight Municipal Survey. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/regions/iri_ukraine_municipal_poll_finds_strong_majorities_believe_in_a_promising_future_approval_of_local_g.html

Sociological Group “Rating”. (2023). Problems of Ukrainian Children in Conditions of War: Research Report, January 27–February 1, 2023. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/ukraine/problems_of_ukrainian_children_in_conditions_of_war_january_27-february_1_2023.html

SOS Children's towns in Ukraine. (2023). Results of the study of the situation of internally displaced families with children, foster families and family-type children's homes in war conditions. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://sos-ukraine.org/wp-content/uploads/2023/02/rezultaty-doslidzhennya-dity-i-vijna-veresen-lystopad-2022r.pdf?fbclid=IwAR2caK2OMR0jW-JvkXut0Hk6p2FTdAxO_7E-l7OmiedFU2ZPJSsUrsRRuL8 [СОС Дитячі містечка в Україні. (2023). Результати дослідження становище внутрішньо переміщених сімей із дітьми, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу в умовах війни.]

The State Service of Education Quality of Ukraine. (2023). Research on the Quality of Education Organization in the Context of War in the 2022/2023 Academic Year. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf [Державна служба якості освіти України. (2023). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році.]

Zhdan, V., Holovanova, I. (2022). Organizational, regulatory and clinical issues of rehabilitation in Ukraine in peacetime and during wartime: Collective monograph. [In Ukrainian]. Retrieved from: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/19368/1/Davydenko_Diti_ta_viyna.pdf [Ждан, В., Голованова, І. (2022). Організаційні, нормативно-правові та клінічні питання реабілітації в Україні в мирний час та під час війни: колективна монографія.]

Отримано 07.07.2023

Діти війни: розуміння соціального впливу та потреб дітей, які постраждали від російської війни в Україні

stmm. 2023 (3): 60-70

DOI https://doi.org/10.15407/sociology2023.03.060

Повний текст: http://stmm.in.ua/archive/ukr/2023-3/6.pdf

ТЕТЯНА СКРИПЧЕНКО, маґістр соціології, старший аналітик у Соціологічній групі Рейтинґ» (01010, Київ, вул.Івана Мазепи, 3)

skrypchenko@ratinggroup.ua

https://orcid.org/0000-0002-6625-6952

У статті розглядається вплив російської війни в Україні на дітей. Досліджуються проблеми, з якими стикаються діти, та потреби цільової підтримки їх. Спираючись на соціологічні дослідження, автор робить наголос на порушенні соціальних взаємодій, руйнації навколишнього середовища та неповноцінності освіти, спричинених війною, а також аналізує вікові, реґіональні та міґраційні відмінності щодо соціально-психологічних наслідків та потреб дітей. На підставі емпіричних даних та спеціального дослідження Соціологічної групи «Рейтинг» серед матерів у статті висвітлюються конкретні прояви впливу війни на українських дітей. Дослідження увиразнює необхідність індивідуального підходу для підтримки стійкості дітей під час війни з урахуванням конкретного досвіду травмувальних подій, а також важливість задоволення унікальних потреб дітей різних категорій під час війни для сприяння їхньому розвитку.

Ключові слова: діти війни; російська війна в Україні; соціологічні дослідження; психологічні дослідження; психологічна травма; освіта; міґрація; ВПО; соціальні взаємодії; емпіричні дані; стійкість

Джерела

Bourdieu, P. (1977). Cultural Reproduction and Social Reproduction. In: J. Karabel & A. H. Halsey (Eds.), Power and Ideology in Education (pp. 487-511). Oxford, UK: Oxford University Press. Christensen, P. & James, A. (Eds.). (2008). Research with Children: Perspectives and Practices (2nd ed.). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203964576

Chuiko, O.V. (Ed.). (2019). A child in a disturbing environment: developmental and restorative practices: Collection of theses (May 31 — June 1, 2019, Kyiv). [In Ukrainian]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv]. [Чуйко, О.В. (ред.). (2019). Дитина у тривожному середовищі: розвивальні та відновлювальні практики: Збірник тез (31 травня — 1 червня 2019 року, Київ). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка.]

Dembitskyi, S., Zlobina, O., Kostenko, N., et al. (2022). School education during the war. [In Ukrainian]. In: Ye. Golovakha, S. Makeev (Eds.), Ukrainian society in wartime. Collective monograph (pp. 88-98). Kyiv: Institute of Sociology, National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from: https://i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/maket-vijna...2022dlya-tipografiivse.pdf [Дембіцький, С., Злобіна, О., Костенко, Н. та ін. (2022). Шкільна освіта під час війни. В: Є. Головаха (ред.), С. Макеєв (ред.), Українське суспільство в умовах війни. Колективна монографія (сc. 88-98). Київ: Інститут соціології НАН України.]

Durkheim, E. (1977). Education and Sociology: A Selected Review. Tr. by D.F. Sherwood. New York: Free Press.

Educational Ombudsman of Ukraine. (2022). How do foreign schools differ from Ukrainian ones? Results of a survey of parents whose children are abroad. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://eo.gov.ua/chym-zakordonni-shkoly-vidrizniaiutsia-vid-ukrainskykh-rezultaty-opytuvannia-batkiv-chyi-dity-znakhodiatsia-za-kordonom/2022/08/23/ [Освітній Омбудсмен України. (2022). Чим закордонні школи відрізняються від українських? Результати опитування батьків, чиї діти знаходяться за кордоном.]

Garbarino, J. (1999). Children under Fire: War and the Life of Children. New York, NY: Basic Books.

GO Global. (2023). The educational front. The impact of war on educators. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://globaloffice.org.ua/uk/go-global-prezentuvali-rezultati-doslidzhennya-osvitnij-front-vpliv-vijni-na-osvityan/ [GO Global. (2023). Освітній фронт. Вплив війни на освітян.]

Halchenko, A.V., Pohorilko, O.V., Voloshyn, V.A., Hryn’, K.V., & Lukyanchenko, O.V. (2019). Forced migration as a factor in psychosocial maladjustment and neurotic disorders. [In Ukrainian]. Bulletin of problems of biology and medicine, 3, 19-23. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpbm_2019_3_6 [Гальченко, А.В., Погорілко, О.В., Волошин, В.А., Гринь, К.В., & Лук'янченко, О.В. (2019). Вимушена міграція як фактор виникнення психосоціальної дезадаптації та невротичних розладів. Вісник проблем біології і медицини, 3, 19–23.]

Kreps, G. (1981). The Worth of the NAS-NRC (1952-1963) and DRC (1963-Present) Studies of Individual and Social Responses to Disasters. In: Social Science and Natural Hazards. Ed. by J.D. Wright and P.H. Rossi (pp. 91-121). Cambridge, MA: Abt Books.

Mead, G.H. (1934). Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. University of Chicago Press.

Merton, R.K. (1957). Social Theory and Social Structure. Free Press.

National Bank of Ukraine. (2023). How the war affected the attitude to savings and changed priorities among Ukrainian children. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://talan.bank.gov.ua/novyny/iak-viina-vplinula-na-stavlennia-do-zaoshchadzhen-ta-zminila-prioriteti-sered-ukrayinskikh-ditei [Національний банк України. (2023). Як війна вплинула на ставлення до заощаджень та змінила пріоритети серед українських дітей.]

NGO “Kharkiv Institute of Social Research”. (2022). The educational front. Children and War in Ukraine. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://khisr.kharkov.ua/wp-content/uploads/2022/04/Dity-i-viyna-v-Ukraini-2-misiats-.pdf [ГО «Харківський інститут соціальних досліджень». (2022). Освітній фронт. Діти і війна в Україні.]

Opora. (2023). Research on Media Consumption and Civic-Political Activity of Ukrainians Abroad. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://oporaua.org/report/viyna/24756-doslidzhennia-mediaspozhivannia-ta-gromadsko-politichna-aktivnist-ukrayintsiv-za-kordonom [Опора. (2023). Дослідження медіаспоживання та громадсько-політична активність українців за кордоном.]

Prince-Embury, S., & Saklofske, D.H. (2013). Resilience in Children, Adolescents, and Adults. Retrieved from: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4614-4939-3

Salmond, C.H., Meiser Stedman, R., Glucksman, E., Thompson, P., Dalgleish, T., & Smith, P. (2011). The nature of trauma memories in acute stress disorder in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(5), 560-570.

Sociological Group “Rating”. (2023). Comprehensive Research: How the War Changed Me and the Country. Summary of the Year. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/ukraine/kompleksne_dosl_dzhennya_yak_v_yna_zm_nila_mene_ta_kra_nu_p_dsumki_roku.html

Sociological Group “Rating”. (2023). IRI Ukraine Eight Municipal Survey. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/regions/iri_ukraine_municipal_poll_finds_strong_majorities_believe_in_a_promising_future_approval_of_local_g.html

Sociological Group “Rating”. (2023). Problems of Ukrainian Children in Conditions of War: Research Report, January 27–February 1, 2023. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/en/research/ukraine/problems_of_ukrainian_children_in_conditions_of_war_january_27-february_1_2023.html

SOS Children's towns in Ukraine. (2023). Results of the study of the situation of internally displaced families with children, foster families and family-type children's homes in war conditions. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://sos-ukraine.org/wp-content/uploads/2023/02/rezultaty-doslidzhennya-dity-i-vijna-veresen-lystopad-2022r.pdf?fbclid=IwAR2caK2OMR0jW-JvkXut0Hk6p2FTdAxO_7E-l7OmiedFU2ZPJSsUrsRRuL8 [СОС Дитячі містечка в Україні. (2023). Результати дослідження становище внутрішньо переміщених сімей із дітьми, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу в умовах війни.]

The State Service of Education Quality of Ukraine. (2023). Research on the Quality of Education Organization in the Context of War in the 2022/2023 Academic Year. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf [Державна служба якості освіти України. (2023). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році.]

Zhdan, V., Holovanova, I. (2022). Organizational, regulatory and clinical issues of rehabilitation in Ukraine in peacetime and during wartime: Collective monograph. [In Ukrainian]. Retrieved from: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/19368/1/Davydenko_Diti_ta_viyna.pdf [Ждан, В., Голованова, І. (2022). Організаційні, нормативно-правові та клінічні питання реабілітації в Україні в мирний час та під час війни: колективна монографія.]

Отримано 07.07.2023

ОСТАННІЙ ДРУКОВАНИЙ НОМЕР

НАЙСВІЖІШІ МАТЕРІАЛИ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ

} } } } }