“Helicopter view” на стратегію: Чому іноді слід зробити крок назад, щоб просунутися вперед, і до чого тут соціологія
stmm. 2025 (4): 191-201
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.04.191
Повний текст:
МИКОЛА БОНДАРЕНКО, доктор філософії (PhD) із соціології, асистент кафедри галузевої соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03022, Київ, пр. Глушкова, 4-Д)
nickybond@knu.ua
https://orcid.org/0000-0001-6043-6357
Статтю присвячено обґрунтуванню доцільності «погляду зверху» (“helicopter view”) під час розроблення стратегій. Головний фокус публікації зосереджено на методології мапування С. Вордлі. Проаналізовано підхід до розуміння стратегії як циклу. Означено його ключові елементи, серед яких описано п’ять стратегічних чинників (мета, ландшафт, клімат, доктрина та лідерство), «петлю» ухвалення рішень (від спостереження до дії) та два типи питань «чому», корисних для сприйняття компонентів циклу. Особливу увагу приділено чинникам «ландшафту» та «клімату» — тобто аналізу «поля гри», що визначає контекст, необхідний для повноцінного розуміння ситуації. У продовження теми підтверджено, що ситуація вдало фіксується наочно завдяки візуалізації на основі карт. Розкрито головні характеристики створення стратегічних мап, продемонстровано способи їх використання. Пояснено зміст накладання компонентів мапи на її осі (видимості цінності та еволюції). На підставі поєднання стратегічного та соціологічного підходів показано, яким чином використання циклу може допомагати аналітиці й дослідженням. Продемонстровано особливу значущість соціології для опису та вимірювання стратегічного «ландшафту» та «клімату», що визначають позиціювання сил у бізнесі чи політиці. З іншого боку, показано, як соціологічне дослідження може бути вибудовано на засадах стратегічного циклу, з наголосом на теоретичному та емпіричному аспектах цього процесу. Наочно продемонстровано, яким чином дослідження здатне «розкладатися» на елементи завдяки використанню мапування. Доведено аналітичний та прогностичний потенціал стратегічних мап для ухвалення ефективніших дослідницьких чи проєктних рішень.
Ключові слова: стратегія; дослідницька стратегія; стратегічні мапи; картографія; мапування; соціологія; дослідження; тактика; візуалізація
Джерела:
Bondarenko, M. (2023). Planning the future, or Why sociologists should be familiar with strategy. [In Ukrainin]. In: Sociology and Contemporary Social Transformations: Proceedings of the 16th int. conf. of students and young scholars, Nov. 17, 2023 (pp. 142–143). Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv. Retrieved from: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2023-sociology-and-contemporary-social-transformations-proceedings.pdf [=Бондаренко, М. (2023). Плани на майбутнє, або Для чого соціологам знати стратегію. У: Соціологія та сучасні соціальні трансформації: Матеріали XVI міжн. конф. студ. та молод. наук, 17 листопада 2023 (сс. 142–143). Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка.]
Bourdieu, P. (2009). Some properties of fields. In: S. Thornham, C. Bassett, P. Marris (Eds.), Media Studies: A Reader (pp. 94–99). Edinburgh University Press.
Boyd, J.R. (1995). The Essence of Winning and Losing. The John Boyd Library; Daniel Ford. Retrieved from: https://danford.net/boyd/essence4.htm
Filippov, I. [RUUUSH]. (2024). Simon Wardley’s Strategic Maps. [Video]. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=NNobQsF4bkM [=Філіппов, І. [РУУУШ]. (2024). Стратегічні мапи Саймона Вордлі. [Відео].]
Sorokin, P.A. (1965). Sociology of Yesterday, Today and Tomorrow. American Sociological Review, 30(6), 833–843.
Sun Tzu. (2016). The Art of War (Tr.: S. Lesniak). [In Ukrainian]. Lviv: The Old Lion Publishing House. [=Сунь-дзи. (2016). Мистецтво війни (Пер.: С. Лесняк). Львів: Видавництво Старого Лева.]
Wardley, S. (2014). Mapping the competitive landscape. «Bits or pieces?» Retrieved from: https://blog.gardeviance.org/2014/01/mapping-competitive-landscape.html
Wardley, S. (2017). My basics for business strategy... in 11 diagrams. Medium, May 3. Retrieved from: https://medium.com/hackernoon/my-basics-for-mapping-a-business-5b20f364b216
Wardley, S. (2022). Wardley Maps: Topographical Intelligence in Business (Eds.: S. Wardley, B. Mosior). Retrieved from: https://coach-agile.com/wp-content/uploads/2022/09/Wardley-Maps-Simon-Wardley-compresse.pdf
Отримано 25.06.2025
“Helicopter view” на стратегію: Чому іноді слід зробити крок назад, щоб просунутися вперед, і до чого тут соціологія
stmm. 2025 (4): 191-201
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.04.191
Повний текст:
МИКОЛА БОНДАРЕНКО, доктор філософії (PhD) із соціології, асистент кафедри галузевої соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (03022, Київ, пр. Глушкова, 4-Д)
nickybond@knu.ua
https://orcid.org/0000-0001-6043-6357
Статтю присвячено обґрунтуванню доцільності «погляду зверху» (“helicopter view”) під час розроблення стратегій. Головний фокус публікації зосереджено на методології мапування С. Вордлі. Проаналізовано підхід до розуміння стратегії як циклу. Означено його ключові елементи, серед яких описано п’ять стратегічних чинників (мета, ландшафт, клімат, доктрина та лідерство), «петлю» ухвалення рішень (від спостереження до дії) та два типи питань «чому», корисних для сприйняття компонентів циклу. Особливу увагу приділено чинникам «ландшафту» та «клімату» — тобто аналізу «поля гри», що визначає контекст, необхідний для повноцінного розуміння ситуації. У продовження теми підтверджено, що ситуація вдало фіксується наочно завдяки візуалізації на основі карт. Розкрито головні характеристики створення стратегічних мап, продемонстровано способи їх використання. Пояснено зміст накладання компонентів мапи на її осі (видимості цінності та еволюції). На підставі поєднання стратегічного та соціологічного підходів показано, яким чином використання циклу може допомагати аналітиці й дослідженням. Продемонстровано особливу значущість соціології для опису та вимірювання стратегічного «ландшафту» та «клімату», що визначають позиціювання сил у бізнесі чи політиці. З іншого боку, показано, як соціологічне дослідження може бути вибудовано на засадах стратегічного циклу, з наголосом на теоретичному та емпіричному аспектах цього процесу. Наочно продемонстровано, яким чином дослідження здатне «розкладатися» на елементи завдяки використанню мапування. Доведено аналітичний та прогностичний потенціал стратегічних мап для ухвалення ефективніших дослідницьких чи проєктних рішень.
Ключові слова: стратегія; дослідницька стратегія; стратегічні мапи; картографія; мапування; соціологія; дослідження; тактика; візуалізація
Джерела:
Bondarenko, M. (2023). Planning the future, or Why sociologists should be familiar with strategy. [In Ukrainin]. In: Sociology and Contemporary Social Transformations: Proceedings of the 16th int. conf. of students and young scholars, Nov. 17, 2023 (pp. 142–143). Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv. Retrieved from: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2023-sociology-and-contemporary-social-transformations-proceedings.pdf [=Бондаренко, М. (2023). Плани на майбутнє, або Для чого соціологам знати стратегію. У: Соціологія та сучасні соціальні трансформації: Матеріали XVI міжн. конф. студ. та молод. наук, 17 листопада 2023 (сс. 142–143). Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка.]
Bourdieu, P. (2009). Some properties of fields. In: S. Thornham, C. Bassett, P. Marris (Eds.), Media Studies: A Reader (pp. 94–99). Edinburgh University Press.
Boyd, J.R. (1995). The Essence of Winning and Losing. The John Boyd Library; Daniel Ford. Retrieved from: https://danford.net/boyd/essence4.htm
Filippov, I. [RUUUSH]. (2024). Simon Wardley’s Strategic Maps. [Video]. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=NNobQsF4bkM [=Філіппов, І. [РУУУШ]. (2024). Стратегічні мапи Саймона Вордлі. [Відео].]
Sorokin, P.A. (1965). Sociology of Yesterday, Today and Tomorrow. American Sociological Review, 30(6), 833–843.
Sun Tzu. (2016). The Art of War (Tr.: S. Lesniak). [In Ukrainian]. Lviv: The Old Lion Publishing House. [=Сунь-дзи. (2016). Мистецтво війни (Пер.: С. Лесняк). Львів: Видавництво Старого Лева.]
Wardley, S. (2014). Mapping the competitive landscape. «Bits or pieces?» Retrieved from: https://blog.gardeviance.org/2014/01/mapping-competitive-landscape.html
Wardley, S. (2017). My basics for business strategy... in 11 diagrams. Medium, May 3. Retrieved from: https://medium.com/hackernoon/my-basics-for-mapping-a-business-5b20f364b216
Wardley, S. (2022). Wardley Maps: Topographical Intelligence in Business (Eds.: S. Wardley, B. Mosior). Retrieved from: https://coach-agile.com/wp-content/uploads/2022/09/Wardley-Maps-Simon-Wardley-compresse.pdf
Отримано 25.06.2025