Постпозитивізм у мультипарадигмальному просторі соціальних та поведінкових наук
stmm. 2022 (4): 121-142
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2022.04.121
ВАЛЕРІЙ ПИЛИПЕНКО, доктор соціологічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу історії та теорії соціології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
pilipenko290457@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-9918-6217
У статті презентовано критичний огляд та реактуалізацію результатів здійснених раніше порівняльних досліджень конкурувальних парадигм у соціальних та поведінкових науках та метатеорій у маркетинґових дослідженнях. Результати порівняльних досліджень різних парадигм у соціальних та поведінкових науках показують переважний збіг парадигмальних диспозицій позитивізму та постпозитивізму в багатьох питаннях онтології, епістемології, методології, етики та аксіології. Водночас постпозитивізм є більш адаптивним за умов парадигмальної конкуренції, більш відкритим до запозичення й застосування плідних дослідницьких практик парадигм-конкурентів.
Ключові слова: позитивізм, постпозитивізм, парадигма, онтологія, епістемологія, методологія, метатеорія
Джерела
Міжнародний процесуальний кодекс маркетинґових і соціальних досліджень (витяги) (2004). Громадська думка, 4, 45–48.
Резнік, В. (2021). Аналіз дослідницьких програм: соціологічний ракурс. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 4, 104–128. DOI: https://doi.org/10.15407/sociology2021.04.104.
Guba, E.G., Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105–117). Thousand Oaks, CA: Sage.
Hunt, S.D. (1984). Should Marketing Adopt Relativism? In: P.F. Anderson, M.J. Ryan (Eds.), AMA Winter Educators’ Conference: Scientific Method in Marketing (pp. 30–34). Chicago: American Marketing.
Lakatos, I. (1978). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programs. In: J.Worral, G.Currie (Eds.), The Methodology of Scientific Research Programs: Imre Lacatos Philosophical Papers (vol. 1, pp. 8–101). Cambridge: Cambridge University Press.
Leong, S.M. (1985). Metatheory and Metamethodology in Marketing: A Lakatosian Reconstruction. Journal of Marketing, 49(4), 23–40.
Peter, J.P., Olson, J.C. (1983). Is Science Marketing? Journal of Marketing, 47(11), 111–125.
Одержано 10.08.2022
Постпозитивізм у мультипарадигмальному просторі соціальних та поведінкових наук
stmm. 2022 (4): 121-142
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2022.04.121
ВАЛЕРІЙ ПИЛИПЕНКО, доктор соціологічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу історії та теорії соціології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
pilipenko290457@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-9918-6217
У статті презентовано критичний огляд та реактуалізацію результатів здійснених раніше порівняльних досліджень конкурувальних парадигм у соціальних та поведінкових науках та метатеорій у маркетинґових дослідженнях. Результати порівняльних досліджень різних парадигм у соціальних та поведінкових науках показують переважний збіг парадигмальних диспозицій позитивізму та постпозитивізму в багатьох питаннях онтології, епістемології, методології, етики та аксіології. Водночас постпозитивізм є більш адаптивним за умов парадигмальної конкуренції, більш відкритим до запозичення й застосування плідних дослідницьких практик парадигм-конкурентів.
Ключові слова: позитивізм, постпозитивізм, парадигма, онтологія, епістемологія, методологія, метатеорія
Джерела
Міжнародний процесуальний кодекс маркетинґових і соціальних досліджень (витяги) (2004). Громадська думка, 4, 45–48.
Резнік, В. (2021). Аналіз дослідницьких програм: соціологічний ракурс. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 4, 104–128. DOI: https://doi.org/10.15407/sociology2021.04.104.
Guba, E.G., Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105–117). Thousand Oaks, CA: Sage.
Hunt, S.D. (1984). Should Marketing Adopt Relativism? In: P.F. Anderson, M.J. Ryan (Eds.), AMA Winter Educators’ Conference: Scientific Method in Marketing (pp. 30–34). Chicago: American Marketing.
Lakatos, I. (1978). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programs. In: J.Worral, G.Currie (Eds.), The Methodology of Scientific Research Programs: Imre Lacatos Philosophical Papers (vol. 1, pp. 8–101). Cambridge: Cambridge University Press.
Leong, S.M. (1985). Metatheory and Metamethodology in Marketing: A Lakatosian Reconstruction. Journal of Marketing, 49(4), 23–40.
Peter, J.P., Olson, J.C. (1983). Is Science Marketing? Journal of Marketing, 47(11), 111–125.
Одержано 10.08.2022