Концептуальні виміри дорослості в сучасному соціологічному теоретизуванні
stmm. 2025 (3): 31-53
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.03.031
Повний текст:
СВІТЛАНА ШЕВЧЕНКО, кандидат соціологічних наук, старший науковий співробітник відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
svetls@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-6369-9096
Стаття має на меті аналіз концептуальних напрацювань західної соціології з питань дорослості та висновки щодо їхніх евристичних можливостей та обмежень для сучасного суспільства.
У соціології вікові категорії (чи етапи життєвого циклу) розглядають як соціальні конструкції, змінювані під впливом суспільних процесів. Ці категорії, такі як дитинство, молодість чи дорослість, є динамічними та нестійкими, а їх соціальне конструювання відбувається безперервно, особливо пришвидшено в умовах пізнього модерну. Зміна соціальних очікувань щодо дорослості відображає мінливість суспільних норм та інституційних умов, а традиційні маркери дорослості перестають бути релевантними.
Попри давні заклики щодо необхідності теоретичного осмислення дорослості та переходу до неї, її концептуалізація залишається недостатньою. У статті аналізуються сучасні підходи до соціологічного розуміння дорослості, зокрема концепції, що пояснюють її зміну за умов пізнього модерну.
Окрему увагу приділено концепції «емерджентної дорослості» Дж. Арнета, яка трактує період ранньої молодості як самостійну стадію життєвого шляху. Детально розглянуто концепцію «затриманої дорослості» Дж. Коте та його ідею про два типи індивідуалізації, а також проаналізовано можливість застосування його гуманістичного підходу до розуміння дорослості. У статті викладено аналіз праць Дж. Твенґе, яка пов’язує уповільнення дорослішання сучасних поколінь із впливом цифрових технологій та змінами у вихованні, а також аналіз зв’язку соціальних показників із показниками психічного стану. Розглянуто соціологічний підхід Г. Блатерера, який трактує дорослість крізь призму соціального визнання та змін у структурах суспільства, наголошуючи на гнучкості сучасних соціальних ролей і нестабільності дорослої ідентичності.
У підсумку зазначається, що дорослість більше не є чітко визначеним етапом життя, а її концептуальні межі залишаються рухомими. Зроблено висновок про необхідність подальших досліджень, які враховують історичний контекст уявлень про дорослість, інституційні трансформації та економічні реалії, що впливають на можливості набуття дорослого статусу.
Ключові слова: дорослість, емерджентна дорослість, затримана дорослість, індивідуалізація, соціальне конструювання, соціальна структура
Джерела:
Alemany Oliver, M. & Belk, R.W. (Eds.). (2021). Like a child would do: An interdisciplinary approach to childlikeness in past and current societies. Universitas Press.
Arnett, J.J. (1994). Are college students adults? Their conceptions of the transition to adulthood. Journal of Adult Development, 1, 213–224. https://doi.org/10.1007/BF02277582
Arnett, J.J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from late teens through the twenties. Oxford University Press.
Arnett, J.J. (2013). The evidence for generation We and against generation Me. Emerging Adulthood, 1(1), 5–10. https://doi.org/10.1177/2167696812466842
Arnett, J.J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nd ed.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929382.001.0001
Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Sage.
Berger, P.L. (1963). Invitation to Sociology: A Humanistic Perspective. Open Road Media.
Bernardini, J. (2014). The infantilization of the postmodern adult and the figure of kidult. Postmodern Openings, 5(2), 39–55.
Berrington, A.M., Stone, J., & Falkingham, J. (2010). How far have transitions to adulthood changed in the last decade? Evidence from the United Kingdom Labour Force Survey. Retrieved from: https://www.researchgate.net/
Blatterer, H. (2007a). Adulthood: The contemporary redefinition of a social category. Sociological Research Online, 12(4), 1–11. https://doi.org/10.5153/sro.1563
Blatterer, H. (2007b). Contemporary adulthood. Current Sociology, 55(6), 771–792. https://doi.org/10.1177/0011392107081985
Blatterer, H. (2009). Coming of age in times of uncertainty. Berghahn Books.
Buchmann, M. C. & Kriesi, I. (2011). Transition to adulthood in Europe. Annual Review of Sociology, 37(1), 481–503. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-081309-150212
Bynner, J. (2005). Rethinking the youth phase of the life-course: The case for emerging adulthood? Journal of Youth Studies, 8(4), 367–384. https://doi.org/10.1080/13676260500431628
Cannon, M. & Tisdall, L. (Eds.). (2024). Adulthood in Britain and the United States from 1350 to Generation Z. London: University of London Press.
Côté, J. (2000). Arrested adulthood: The changing nature of maturity and identity. New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814763995.001.0001
Côté, J.E. (2014). The dangerous myth of emerging adulthood: An evidence-based critique of a flawed developmental theory. Applied Developmental Science, 18(4), 177–188. https://doi.org/10.1080/10888691.2014.954451
Dannefer, D. (1984). Adult development and social theory: A paradigmatic reappraisal. American Sociological Review, 49(1), 100. https://doi.org/10.2307/2095560
Eliason, S.R., Mortimer, J.T., & Vuolo, M. (2015). The transition to adulthood: Life course structures and subjective perceptions. Social Psychology Quarterly, 78(3), 205–227. https://doi.org/10.1177/0190272515582002
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
Gottschalk, S. (2018). The terminal self: Everyday life in hypermodern times. Routledge.
Gottschalk, S. (2021). The infantilization of Western culture.
Heinz, W.R. & Marshall, V.W. (Eds.). (2003). Social dynamics of the life course: Transitions, institutions, and interrelations. Transaction Publishers.
Hogan, D.P. & Astone, N.M. (1986). The transition to adulthood. Annual Review of Sociology, 12(1), 109–130. https://doi.org/10.1146/annurev.so.12.080
Honneth, A. (1996). The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge: MIT Press.
Irwin, S. & Nilsen, A. (Eds.). (2018). Transitions to adulthood through recession: Youth and inequality in a European comparative perspective (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315231686
Keij, D. (2021). Immature adults and playing children: On Bernard Stiegler’s critique of infantilization. Studies in Philosophy and Education, 40(1), 67–80. https://doi.org/10.1007/s11217-020-09742-9
Kins, E. & Beyers, W. (2010). Failure to launch, failure to achieve criteria for adulthood? Journal of Adolescent Research, 25(5), 743–777. https://doi.org/10.1177/0743558410371126
Kniazeva, Ye. (2013). Childhood in the context of sociocultural system transformation: problem statement. [In Russian]. Bulletin of Odessa I.I. Mechnykov National University. Sociology and Political Sciences, vol. 18, iss. 2(18), part 1, 313–321. [=Князева, Е. (2013). Детство в контексте трансформации социокультурной системы: постановка проблемы. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Соціологія і політичні науки, т. 18, вип. 2(18), ч. 1, 313–321.]
Kovalisko, N., Makeiev, S. (2021). Sociology of the social structure of generation. [In Ukrainian]. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 2, 60–74. [=Коваліско, Н., Макеєв, С. (2021). Соціологія соціальної структури покоління. Соцiологiя: теорiя, методи, маркетинг, 2, 60–74.]
Kukhta, M. (2019). Social potential of older people in contemporary Ukrainian society. Author's abstract of the dissertation ... Dr. of Sociology. [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Sociology, NAS of Ukraine. [=Кухта, М. (2019). Соціальний потенціал людей старшого віку в сучасному українському суспільстві. Автореф. дис. ... д-ра соціол. наук. Київ: Інститут соціології НАН України.]
Lefkowitz, E.S. (2005). “Things have gotten better”: Developmental changes among emerging adults after the transition to university. Journal of Adolescent Research, 20(1), 40–63. https://doi.org/10.1177/0743558404271236
Lyotard, J.-F. (1984). The postmodern condition. Manchester University Press.
Michoń, P. (2024). The precariousness of transition to adulthood and social policy in Poland. In: S. Gatenio Gabel & P. Michoń (Eds.), Navigating family policies in precarious times. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66256-0_6
Mintz, S. (2015). The Prime of Life: A History of Modern Adulthood. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjk2z12
Modell, J. (1989). Into one's own: From youth to adulthood in the United States, 1920–1975. University of California Press.
Moen, P. (2016). Encore adulthood: Boomers on the edge of risk, renewal, and purpose. Oxford University Press.
Mortimer, J.T. & Moen, P. (2016). The changing social construction of age and the life course: Precarious identity and enactment of “early” and “encore” stages of adulthood. In: M. Shanahan, J. Mortimer, & M. Kirkpatrick Johnson (Eds.), Handbook of the life course (pp. XX–XX). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20880-0_5
Nepyivoda, T. (2010). Social distance between age groups in Ukrainian society. [In Ukrainian]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv, 1/2, 53–57. [=Непийвода, Т. (2010). Соціальна дистанція між віковими групами в українському суспільстві. Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка, 1/2, 53–57.]
Nilsen, A. (2021). Independence and relationality in notions of adulthood across generations, gender and social class. The Sociological Review, 69(1), 123–138. https://doi.org/10.1177/0038026120931425
Pallas, A.M. (1993). Schooling in the course of human lives: The social context of education and the transition to adulthood in industrial society. Review of Educational Research, 63(4), 409. https://doi.org/10.2307/1170495
Parola, A., Donsì, L., & Parrello, S. (2023). “I don’t feel like an adult”— Self-perception of delayed transition to adulthood in NEET sample. Societies, 13(7), 167. https://doi.org/10.3390/soc13070167
Pilcher, J. (2012). Where is a sociology of adulthood? Retrieved from: www.janepilcher.me.uk/2012/02/where-is-a-sociology-of-adulthood
Pilcher, J., Williams, J., & Pole, C. (2003). Rethinking adulthood: Families, transitions, and social change. Sociological Research Online, 8(4), 1–5. https://doi.org/10.5153/sro.865
Pustulka, P. (2022). “Since having a child, I finally feel like an adult”: Exploring intersections of contemporary transitions-to-motherhood and transitions-to-adulthood. Emerging Adulthood, 11(3), 581–596. https://doi.org/10.1177/21676968221143814
Salvatore, C. (2018). Emerging adulthood: A time of instability, exploration, and change. In: Sex, crime, drugs, and just plain stupid behaviors (pp. XX–XX). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72766-0_3
Sanina, T. (2023). Institutionalization of the sociology of childhood as a separate field: international experience and Ukraine. [In Ukrainian]. NaUKMA Research Papers. Sociology, 6, 16–30. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2023.6.16-30 [=Саніна, Т. (2023). Інституціоналізація соціології дитинства як окремої галузі: міжнародний досвід та Україна. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 6, 16–30.]
Schoon, I. & Lyons-Amos, M. (2016). Diverse pathways in becoming an adult: The role of structure, agency, and context. Research in Social Stratification and Mobility, 46, 11–20. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2016.02.008
Schwartz, S.J., Côté, J.E., & Arnett, J.J. (2005). Identity and agency in emerging adulthood. Youth & Society, 37(2), 201–229. https://doi.org/10.1177/0044118x05275965
Settersten, R.A., Ottusch, T.M., & Schneider, B. (2015). Becoming adult: Meanings of markers to adulthood. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1–16. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds00
Shanahan, M.J. (2000). Pathways to adulthood in changing societies: Variability and mechanisms in life course perspective. Annual Review of Sociology, 26(1), 667–692. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.667
Shepelenko, I. (2021). Mechanisms for overcoming social exclusion of the elderly. [In Ukrainian]. Ukrainian Society, 2(77), 107–123. https://doi.org/10.15407/socium2021.02.107 [=Шепеленко, І. (2021). Механізми подолання соціальної ексклюзії осіб похилого віку. Український соціум, 2(77), 107–123.]
Sokhan’, L.V., Zlobina, Ye.G., Tykhonovych, V.A. [et al.]. (1987). The Life Path of a Personality. [In Russian]. Naukova Dumka. [=Сохань, Л.В., Злобина, Е.Г., Тихонович, В.А. [и др.]. (1987). Жизненный путь личности. Наукова думка.]
Thomson, R., Holland, J., McGrellis, S., Bell, R., Henderson, S., & Sharpe, S. (2004). Inventing adulthoods: A biographical approach to understanding youth citizenship. The Sociological Review, 52(2), 218–239. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2004.00466.x
Twenge, J.M. (2013). Overwhelming evidence for generation Me: A reply to Arnett. Emerging Adulthood, 1(1), 21–26. https://doi.org/10.1177/2167696812468112
Twenge, J.M. (2018). iGen: Why Today's Super‐Connected Kids Are Growing up Less Rebellious, More tolerant, Less happy — and Completely Unprepared for Adulthood and What That Means for the Rest of Us. New York, NY: Atria.
Walczak, A. (2023). What does it mean to be an adult? Adulthood markers in the perspective of emerging adults. Emerging Adulthood, 11(6), 1335–1345. https://doi.org/10.1177/21676968231194887 [Original work published 2023.]
Wiszejko-Wierzbicka, D., & Kwiatkowska, A. (2018). Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodyх Polaków w wieku 18–29 lat. Studia Socjologiczne, 2(229). https://doi.org/10.24425/122467
Yakuba, E. (1983). The concept of social activity of the personality. [In Ukrainian]. Social activity of a specialist: origins and mechanism of formation (sociological analysis). Kharkiv: Vyshcha Shkola. [=Якуба, Е. (1983). Поняття соціальної активності особистості. Соціальна активність фахівця: витоки та механізм формування (соціологічний аналіз). Харків: Вища школа.]
Отримано 29.03.2025
Концептуальні виміри дорослості в сучасному соціологічному теоретизуванні
stmm. 2025 (3): 31-53
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.03.031
Повний текст:
СВІТЛАНА ШЕВЧЕНКО, кандидат соціологічних наук, старший науковий співробітник відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України (01021, Київ, вул. Шовковична, 12)
svetls@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-6369-9096
Стаття має на меті аналіз концептуальних напрацювань західної соціології з питань дорослості та висновки щодо їхніх евристичних можливостей та обмежень для сучасного суспільства.
У соціології вікові категорії (чи етапи життєвого циклу) розглядають як соціальні конструкції, змінювані під впливом суспільних процесів. Ці категорії, такі як дитинство, молодість чи дорослість, є динамічними та нестійкими, а їх соціальне конструювання відбувається безперервно, особливо пришвидшено в умовах пізнього модерну. Зміна соціальних очікувань щодо дорослості відображає мінливість суспільних норм та інституційних умов, а традиційні маркери дорослості перестають бути релевантними.
Попри давні заклики щодо необхідності теоретичного осмислення дорослості та переходу до неї, її концептуалізація залишається недостатньою. У статті аналізуються сучасні підходи до соціологічного розуміння дорослості, зокрема концепції, що пояснюють її зміну за умов пізнього модерну.
Окрему увагу приділено концепції «емерджентної дорослості» Дж. Арнета, яка трактує період ранньої молодості як самостійну стадію життєвого шляху. Детально розглянуто концепцію «затриманої дорослості» Дж. Коте та його ідею про два типи індивідуалізації, а також проаналізовано можливість застосування його гуманістичного підходу до розуміння дорослості. У статті викладено аналіз праць Дж. Твенґе, яка пов’язує уповільнення дорослішання сучасних поколінь із впливом цифрових технологій та змінами у вихованні, а також аналіз зв’язку соціальних показників із показниками психічного стану. Розглянуто соціологічний підхід Г. Блатерера, який трактує дорослість крізь призму соціального визнання та змін у структурах суспільства, наголошуючи на гнучкості сучасних соціальних ролей і нестабільності дорослої ідентичності.
У підсумку зазначається, що дорослість більше не є чітко визначеним етапом життя, а її концептуальні межі залишаються рухомими. Зроблено висновок про необхідність подальших досліджень, які враховують історичний контекст уявлень про дорослість, інституційні трансформації та економічні реалії, що впливають на можливості набуття дорослого статусу.
Ключові слова: дорослість, емерджентна дорослість, затримана дорослість, індивідуалізація, соціальне конструювання, соціальна структура
Джерела:
Alemany Oliver, M. & Belk, R.W. (Eds.). (2021). Like a child would do: An interdisciplinary approach to childlikeness in past and current societies. Universitas Press.
Arnett, J.J. (1994). Are college students adults? Their conceptions of the transition to adulthood. Journal of Adult Development, 1, 213–224. https://doi.org/10.1007/BF02277582
Arnett, J.J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from late teens through the twenties. Oxford University Press.
Arnett, J.J. (2013). The evidence for generation We and against generation Me. Emerging Adulthood, 1(1), 5–10. https://doi.org/10.1177/2167696812466842
Arnett, J.J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nd ed.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929382.001.0001
Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Sage.
Berger, P.L. (1963). Invitation to Sociology: A Humanistic Perspective. Open Road Media.
Bernardini, J. (2014). The infantilization of the postmodern adult and the figure of kidult. Postmodern Openings, 5(2), 39–55.
Berrington, A.M., Stone, J., & Falkingham, J. (2010). How far have transitions to adulthood changed in the last decade? Evidence from the United Kingdom Labour Force Survey. Retrieved from: https://www.researchgate.net/
Blatterer, H. (2007a). Adulthood: The contemporary redefinition of a social category. Sociological Research Online, 12(4), 1–11. https://doi.org/10.5153/sro.1563
Blatterer, H. (2007b). Contemporary adulthood. Current Sociology, 55(6), 771–792. https://doi.org/10.1177/0011392107081985
Blatterer, H. (2009). Coming of age in times of uncertainty. Berghahn Books.
Buchmann, M. C. & Kriesi, I. (2011). Transition to adulthood in Europe. Annual Review of Sociology, 37(1), 481–503. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-081309-150212
Bynner, J. (2005). Rethinking the youth phase of the life-course: The case for emerging adulthood? Journal of Youth Studies, 8(4), 367–384. https://doi.org/10.1080/13676260500431628
Cannon, M. & Tisdall, L. (Eds.). (2024). Adulthood in Britain and the United States from 1350 to Generation Z. London: University of London Press.
Côté, J. (2000). Arrested adulthood: The changing nature of maturity and identity. New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814763995.001.0001
Côté, J.E. (2014). The dangerous myth of emerging adulthood: An evidence-based critique of a flawed developmental theory. Applied Developmental Science, 18(4), 177–188. https://doi.org/10.1080/10888691.2014.954451
Dannefer, D. (1984). Adult development and social theory: A paradigmatic reappraisal. American Sociological Review, 49(1), 100. https://doi.org/10.2307/2095560
Eliason, S.R., Mortimer, J.T., & Vuolo, M. (2015). The transition to adulthood: Life course structures and subjective perceptions. Social Psychology Quarterly, 78(3), 205–227. https://doi.org/10.1177/0190272515582002
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
Gottschalk, S. (2018). The terminal self: Everyday life in hypermodern times. Routledge.
Gottschalk, S. (2021). The infantilization of Western culture.
Heinz, W.R. & Marshall, V.W. (Eds.). (2003). Social dynamics of the life course: Transitions, institutions, and interrelations. Transaction Publishers.
Hogan, D.P. & Astone, N.M. (1986). The transition to adulthood. Annual Review of Sociology, 12(1), 109–130. https://doi.org/10.1146/annurev.so.12.080
Honneth, A. (1996). The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge: MIT Press.
Irwin, S. & Nilsen, A. (Eds.). (2018). Transitions to adulthood through recession: Youth and inequality in a European comparative perspective (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315231686
Keij, D. (2021). Immature adults and playing children: On Bernard Stiegler’s critique of infantilization. Studies in Philosophy and Education, 40(1), 67–80. https://doi.org/10.1007/s11217-020-09742-9
Kins, E. & Beyers, W. (2010). Failure to launch, failure to achieve criteria for adulthood? Journal of Adolescent Research, 25(5), 743–777. https://doi.org/10.1177/0743558410371126
Kniazeva, Ye. (2013). Childhood in the context of sociocultural system transformation: problem statement. [In Russian]. Bulletin of Odessa I.I. Mechnykov National University. Sociology and Political Sciences, vol. 18, iss. 2(18), part 1, 313–321. [=Князева, Е. (2013). Детство в контексте трансформации социокультурной системы: постановка проблемы. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Соціологія і політичні науки, т. 18, вип. 2(18), ч. 1, 313–321.]
Kovalisko, N., Makeiev, S. (2021). Sociology of the social structure of generation. [In Ukrainian]. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 2, 60–74. [=Коваліско, Н., Макеєв, С. (2021). Соціологія соціальної структури покоління. Соцiологiя: теорiя, методи, маркетинг, 2, 60–74.]
Kukhta, M. (2019). Social potential of older people in contemporary Ukrainian society. Author's abstract of the dissertation ... Dr. of Sociology. [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Sociology, NAS of Ukraine. [=Кухта, М. (2019). Соціальний потенціал людей старшого віку в сучасному українському суспільстві. Автореф. дис. ... д-ра соціол. наук. Київ: Інститут соціології НАН України.]
Lefkowitz, E.S. (2005). “Things have gotten better”: Developmental changes among emerging adults after the transition to university. Journal of Adolescent Research, 20(1), 40–63. https://doi.org/10.1177/0743558404271236
Lyotard, J.-F. (1984). The postmodern condition. Manchester University Press.
Michoń, P. (2024). The precariousness of transition to adulthood and social policy in Poland. In: S. Gatenio Gabel & P. Michoń (Eds.), Navigating family policies in precarious times. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66256-0_6
Mintz, S. (2015). The Prime of Life: A History of Modern Adulthood. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjk2z12
Modell, J. (1989). Into one's own: From youth to adulthood in the United States, 1920–1975. University of California Press.
Moen, P. (2016). Encore adulthood: Boomers on the edge of risk, renewal, and purpose. Oxford University Press.
Mortimer, J.T. & Moen, P. (2016). The changing social construction of age and the life course: Precarious identity and enactment of “early” and “encore” stages of adulthood. In: M. Shanahan, J. Mortimer, & M. Kirkpatrick Johnson (Eds.), Handbook of the life course (pp. XX–XX). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20880-0_5
Nepyivoda, T. (2010). Social distance between age groups in Ukrainian society. [In Ukrainian]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv, 1/2, 53–57. [=Непийвода, Т. (2010). Соціальна дистанція між віковими групами в українському суспільстві. Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка, 1/2, 53–57.]
Nilsen, A. (2021). Independence and relationality in notions of adulthood across generations, gender and social class. The Sociological Review, 69(1), 123–138. https://doi.org/10.1177/0038026120931425
Pallas, A.M. (1993). Schooling in the course of human lives: The social context of education and the transition to adulthood in industrial society. Review of Educational Research, 63(4), 409. https://doi.org/10.2307/1170495
Parola, A., Donsì, L., & Parrello, S. (2023). “I don’t feel like an adult”— Self-perception of delayed transition to adulthood in NEET sample. Societies, 13(7), 167. https://doi.org/10.3390/soc13070167
Pilcher, J. (2012). Where is a sociology of adulthood? Retrieved from: www.janepilcher.me.uk/2012/02/where-is-a-sociology-of-adulthood
Pilcher, J., Williams, J., & Pole, C. (2003). Rethinking adulthood: Families, transitions, and social change. Sociological Research Online, 8(4), 1–5. https://doi.org/10.5153/sro.865
Pustulka, P. (2022). “Since having a child, I finally feel like an adult”: Exploring intersections of contemporary transitions-to-motherhood and transitions-to-adulthood. Emerging Adulthood, 11(3), 581–596. https://doi.org/10.1177/21676968221143814
Salvatore, C. (2018). Emerging adulthood: A time of instability, exploration, and change. In: Sex, crime, drugs, and just plain stupid behaviors (pp. XX–XX). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72766-0_3
Sanina, T. (2023). Institutionalization of the sociology of childhood as a separate field: international experience and Ukraine. [In Ukrainian]. NaUKMA Research Papers. Sociology, 6, 16–30. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2023.6.16-30 [=Саніна, Т. (2023). Інституціоналізація соціології дитинства як окремої галузі: міжнародний досвід та Україна. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 6, 16–30.]
Schoon, I. & Lyons-Amos, M. (2016). Diverse pathways in becoming an adult: The role of structure, agency, and context. Research in Social Stratification and Mobility, 46, 11–20. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2016.02.008
Schwartz, S.J., Côté, J.E., & Arnett, J.J. (2005). Identity and agency in emerging adulthood. Youth & Society, 37(2), 201–229. https://doi.org/10.1177/0044118x05275965
Settersten, R.A., Ottusch, T.M., & Schneider, B. (2015). Becoming adult: Meanings of markers to adulthood. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1–16. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds00
Shanahan, M.J. (2000). Pathways to adulthood in changing societies: Variability and mechanisms in life course perspective. Annual Review of Sociology, 26(1), 667–692. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.667
Shepelenko, I. (2021). Mechanisms for overcoming social exclusion of the elderly. [In Ukrainian]. Ukrainian Society, 2(77), 107–123. https://doi.org/10.15407/socium2021.02.107 [=Шепеленко, І. (2021). Механізми подолання соціальної ексклюзії осіб похилого віку. Український соціум, 2(77), 107–123.]
Sokhan’, L.V., Zlobina, Ye.G., Tykhonovych, V.A. [et al.]. (1987). The Life Path of a Personality. [In Russian]. Naukova Dumka. [=Сохань, Л.В., Злобина, Е.Г., Тихонович, В.А. [и др.]. (1987). Жизненный путь личности. Наукова думка.]
Thomson, R., Holland, J., McGrellis, S., Bell, R., Henderson, S., & Sharpe, S. (2004). Inventing adulthoods: A biographical approach to understanding youth citizenship. The Sociological Review, 52(2), 218–239. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2004.00466.x
Twenge, J.M. (2013). Overwhelming evidence for generation Me: A reply to Arnett. Emerging Adulthood, 1(1), 21–26. https://doi.org/10.1177/2167696812468112
Twenge, J.M. (2018). iGen: Why Today's Super‐Connected Kids Are Growing up Less Rebellious, More tolerant, Less happy — and Completely Unprepared for Adulthood and What That Means for the Rest of Us. New York, NY: Atria.
Walczak, A. (2023). What does it mean to be an adult? Adulthood markers in the perspective of emerging adults. Emerging Adulthood, 11(6), 1335–1345. https://doi.org/10.1177/21676968231194887 [Original work published 2023.]
Wiszejko-Wierzbicka, D., & Kwiatkowska, A. (2018). Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodyх Polaków w wieku 18–29 lat. Studia Socjologiczne, 2(229). https://doi.org/10.24425/122467
Yakuba, E. (1983). The concept of social activity of the personality. [In Ukrainian]. Social activity of a specialist: origins and mechanism of formation (sociological analysis). Kharkiv: Vyshcha Shkola. [=Якуба, Е. (1983). Поняття соціальної активності особистості. Соціальна активність фахівця: витоки та механізм формування (соціологічний аналіз). Харків: Вища школа.]
Отримано 29.03.2025