Вища освіта у прифронтовому місті під час російсько-української війни: кумулятивні ефекти пролонґованого онлайн-навчання
stmm. 2025 (2): 116–134
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.02.116
Повний текст:
КАТЕРИНА БАТАЄВА, доктор філософських наук, професор кафедри соціально-реабілітаційних технологій, Житомирський економіко-гуманітарний інститут, Університет «Україна» (10020, Житомир, вул. Вільський Шлях, 18)
bataevaekaterina72@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0002-4628-4817
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57204186366
У статті розкриваються особливості онлайн-навчання в університетах у прифронтовому місті (на прикладі Харкова) під час російсько-української війни; вивчаються ефекти пролонґованого онлайн-навчання студентів. Емпірична частина статті ґрунтується на результатах дослідження, яке було проведено у листопаді–жовтні 2024 року методом глибинного напівструктурованого інтерв’ю із дванадцятьма експертами у галузі вищої освіти (завідувачами/-ками кафедр, деканами та професорами з шести харківських університетів). Акцентується, що кумулятивні ефекти тривалого онлайн-навчання студентів у прифронтовому місті Харкові виявилися у погіршенні якості та результатів навчання студентів; виникненні труднощів з їхньою академічною соціалізацією та залученням до науково-дослідної співпраці з викладачами. Така тривалість онлайн-навчання також неґативно вплинула на задоволення викладачів своєю професійною діяльністю в ситуації відсутності живого спілкування зі студентами в університетських аудиторіях. Підкреслюється, що кількісні показники академічної успішності студентів не знизилися в університетах у прифронтовому місті Харкові, причинами чого є зниження вимог до навчальної діяльності студентів; наявність можливості у студентів використовувати допоміжні навчальні матеріали під час проходження тестів чи написання контрольних робіт; неможливість для частини студентів брати участь у навчальному процесі внаслідок об’єктивних обставин під час війни. Попри неґативні ефекти онлайн-навчання в університетах Харкова, важливим є часткове збереження онлайн-навчання (в контексті змішаного навчання) і після завершення війни, що сприятиме розвитку та підтриманню професійних контактів з українськими викладачами/дослідниками-міґрантами та збагаченню соціального капіталу університетів прифронтових міст України.
Ключові слова: онлайн-навчання, прифронтове місто, соціальний капітал, експертне інтерв’ю, українські викладачі/дослідники-міґранти
Джерела
Agrawal, A., Kapur, D., McHale, J., Oettl, A. (2011). Brain drain or brain bank? The impact of skilled emigration on poor-country innovation. Journal of Urban Economics, 69(1), 43–55. https://doi.org/10.1016/j.jue.2010.06.003
Al Gharaibeh, F., Ahmad, I., Malkawi, R. (2023). Impact of the Russia-Ukraine War on Education and International Students. Journal of International Women`s Studies, 25(6), Art. 12. Retrieved from: https://vc.bridgew.edu/jiws/vol25/iss6/12
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115. Retrieved from: https://publons.com/publon/10.1002/hbe2.191
Boiko, D., Patterson, K., Tupota, O. (2024). Advocating for the devil, or the positive social effects of the forced transition to distance learning format in Ukrainian higher education. Ukrainian society, 1–2(88–89), 50–60. https://doi.org/10.15407/socium2024.01-02.050
Bourdieu, Р. (1986). The forms of capital. In: J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). Westport, CT: Greenwood.
Brambilla, C. (2015). Exploring the Critical Potential of the Borderscapes Concept. Geopolitics, 20(1), 14–34. https://doi.org/10.1080/14650045.2014.884561
Brambilla, C., Jones, R. (2020). Rethinking Borders, Violence, and Conflict: From Sovereign Power to Borderscapes as Sites of Struggle. Society and Space, 38(2), 287–305. https://doi.org/10.1177/0263775819856352
Davis, T., Sokan, A., Mannan, A. (2023). Understanding the Impact of COVID-19 on Students in Institutions of Higher Education. Higher Education Studies, 13(2), 20–27.
de Rassenfosse, G., Murovana, T., Uhlbach, W.H. (2023). The effects of war on Ukrainian research. Humanities and Social Sciences Communications, 10, 856. https://doi.org/10.1057/s41599-023-02346-x
dell’Agnese, E., Amilhat Szary, A. (2015). Borderscapes: From border landscapes to border aesthetics. Geopolitics, 20(1), 4–13. https://doi.org/10.1080/14650045.2015.1014284.
Displaced higher education institutions: where Kherson universities were evacuated. (2022). [In Ukrainian]. Skadovsk.City. Retrieved from: https://skadovsk.city/articles/211308/vishi-pereselenci-kudi-pereihali-vischi-navchalni-zakladi-hersonschini- [=Виші-переселенці: куди евакуювали херсонські університети. (2022). Скадовськ.City.]
Education and Science of Ukraine under Martial Law. (2023). Information and Analytical Collection. [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Educational Analytics. Retrieved from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf [=Освіта і наука України в умовах воєнного стану. (2023). Інформаційно-аналітичний збірник. Київ: Інститут освітньої аналітики.]
Education in emergency. (2025). Retrieved from: https://saveschools.in.ua/en/
Education: Impact of the War in Ukraine. (2022). Retrieved from: https://documents1.worldbank.org/curated/en/099945306202211104/pdf/P1775870809f1d04d0844c0e7042abf0eb5.pdf
Filippova, O., Deineko, O. (2022). Identity Politics in Ukrainian Border Regions. [In Ukrainian]. Ideology and Politics Journal, 3(22), 171–190. [=Філіппова, О., Дейнеко, О. (2022). Політика ідентичності в українських прикордонних реґіонах. Ideology and Politics Journal, 3(22), 171–190.]
Frontline Mobility and Needs Monitoring. (2024). IOM, Ukraine. Retrieved from: https://dtm.iom.int/reports/ukraine-thematic-brief-frontline-mobility-and-needs-monitoring-may-2024
Fry, C. (2023). Bridging the gap: evidence from the return migration of African scientists. Organization Science Journal, INFORMS Connect, 34(1), 404–432. https://doi.org/10.1287/orsc.2022.1580
Ganguli, I. (2014). Scientific brain drain and human capital formation after the end of the Soviet Union. International Migration, 52(5), 95–110. https://doi.org/10.1111/IMIG.12165
Grinchenko, G., Mikheieva, O. (2018). From Contact Zone to Battlefield Area: (Un)Real Borders of (Un)Declared War in Eastern Ukraine, 2014–2016. In: Post-Cold War Borders: Reframing Political Space in the EU’s Eastern Europe / Ed. by J. Laine, I. Liikanen, J.W. Scott (pp. 169–188). London: Routledge.
Institutions of higher education. Kharkiv region. (2024). [In Ukrainian]. Unified State Electronic Database on Education. Retrieved from: https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/63/ [=Заклади вищої освіти. Харківська область. (2024). Єдина державна електронна база з питань освіти.]
Iyer, P., Aziz, K., Ojcius, D. (2020). Impact of COVID-19 on dental education in the United States. Journal of Dental Education, 84, 718–722.
Johnson, C., Jones, R. (2014). ‘Where is the Border?’ In Placing the Border in Everyday Life / Ed. by C. Johnson, R. Jones (pp. 1–11). Abingdon: Routledge.
Khobta, S. (2019). Political Border: Theoretical Vision and Everyday Perception (on Example of Eastern Ukrainian-Russian border). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 999, 114–119. Retrieved from: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13929
Kononov, I. (2010). Ukrainian-Russian border: government practices and everyday life of the population. [In Ukrainian]. Sociological Studies of Modern Society: Methodology, Theory, Methods, 889, 79–86. [=Кононов, І. (2010). Українсько-російський кордон: практики влади та повсякденне життя населення. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи, 889, 79–86.]
Krichker, D. (2019). Making Sense of Borderscapes: Space, Imagination and Experience. Geopolitics, 26(4), 1224–1242. https://doi.org/10.1080/14650045.2019.1683542
Kuo, Y.-C., Walker, A.E., Schroder, K.E., Belland, B.R. (2014). Interaction, Internet self-efficacy, and self-regulated learning as predictors of student satisfaction in online education courses. The Internet and Higher Education, 20, 35–50. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.10.001
Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A., Bezliudna, V., Reznik, A., Isralowitz, R. (2023). Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and personnel. Journal of Loss and Trauma, 28(2), 167–174. https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838
Kuznietsov, P., Girka, I., Kyryllin, I., Sotnikov, A. (2024). Quantum education in the frontier city of Kharkiv. Retrieved from: arXiv: 2402.14302v2 [physics.ed-ph].
Lazareva, A., Pavlyk, O., Shtykh, V. (2024). Social Isolation as a Result of Distance Learning: An Analysis of the Impact on Relationships and Mental Health of Students. [In Ukrainian]. Scientific perspectives. Series "Psychology", 3(45), 1163–1174. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-3(45)-1163-1174 [=Лазарева, А., Павлик, О., Штих, В. (2024). Соціальна ізоляція як результат дистанційного навчання: аналіз впливу на стосунки та психічне здоров’я здобувачів освіти. Наукові перспективи. Серія «Психологія», 3(45), 1163–1174.]
Lopatina, H., Tsybuliak, N., Popova, A., Bohdanov, I., Suchikova, Y. (2023). University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, 21, 1–11. https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02
Miggelbrink, J. (2014). Crossing Lines, Crossed by Lines: Everyday Practices and Local Border Traffic in Schengen Regulated Borderlands. In: Placing the Border in Everyday Life / Ed. by R. Jones, C. Johnson (pp. 137– 164). Abingdon: Routledge.
Nikolaiev, Y., Riy, G., Shemelynets, I. (2023). Higher education in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University. Retrieved from: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46251/1/H_Rii_Y_Nikolaiev_I_shemelynets_Monograph_2023_ATs.pdf
Owston, R., York, D., Murtha, S. (2013). Student perceptions and achievement in a university blended learning strategic initiative. The Internet and Higher Education, 18, 38–46.
Parker, N., Vaughan-Williams, N. (2012). Broadening and deepening the ‘lines in the sand’ agenda. Geopolitics, 17(4), 727–733.
Paudel, P. (2021). Online education: Benefits, challenges and strategies during and after COVID-19 in higher education. International Journal on Studies in Education, 3(2), 70–85. https://doi.org/10.46328/ijonse.32
Putnam, R. (1995). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. Journal of Democracy, 1, 65–78.
Rajaram, P., Grundy-Warr, C. (2007). Borderscapes. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.
Russia destroyed and damaged more than 200,000 objects. Details by region. (2024). [In Ukrainian]. Liga.Net. Взято з: https://www.liga.net/ua/infographic-of-the-day/infografica/rosiia-znyshchyla-ta-poshkodyla-ponad-200-000-obiektiv-detalno-za-oblastiamy [=Росія знищила та пошкодила понад 200 000 об'єктів. Детально за областями. (2024). Liga.Net.]
Scellato, G., Franzoni, C., Stephan, P. (2017). A mobility boost for research. Science, 356(6339), 694–697. https://doi.org/10.1126/science.aan4052
Scott, J. W., Brambilla, C., Celata, F., Coletti, R., Bürkner, H.J., Ferrer-Gallardo, X., Gabrielli, L. (2018). Between crises and borders: Interventions on Mediterranean neighbourhood and the salience of spatial imaginaries. Political Geography, 63, 174–84. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2017.07.008
Shevchenko, V., Malysh, N., Tkachuk-Miroshnychenko, O. (2024). Distance learning in Ukraine in COVID-19 emergency. Open learning: The Journal of open, distance and E-learning, 39(1), 4–19. https://doi.org/10.1080/02680513.2021.1967115
Singh, J., Matthees, B. (2021). Facilitating inter professional education in an online environment during the COVID-19 pandemic: A mixed method study. Healthcare, 9(5), 567–574. https://doi.org/10.3390/healthcare9050567
Sokurianska, L., Bataeva, Е., Bakirov, V. (2019). Ukrainian veterans in higher education: military identity and educational practices. The Ideology and Politics Journal, 2(13), 167–184. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85089354352&origin=resultslist
Sokuryanskaya, L.G., Golikov, A.S. (2021). Online education as a temptation: unobvious challenges. Youth in Central and Eastern Europe, 8(12), 4–13. Retrieved from: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-13
Stankovska, G., Memedi, I., Pandilovska Grncarovska, S. (2022). Impact of COVID-19 on Higher Education: Challenges and Opportunities. In: Towards the Next Epoch of Education BCES Conference Books (pp. 181–188). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popov, A. I. (2023). Science in times of crisis: How does the war affect the efficiency of Ukrainian scientists? Problems and Perspectives in Management, 21(1), 408–424. https://doi.org/10.21511/ppm.21(1).2023.35
Tsang, J.T.Y., So, M.K.P., Chong, A.C.Y. et al. (2021). Higher Education during the Pandemic: The Predictive Factors of Learning Effectiveness in COVID-19 Online Learning. Education Sciences, 11(8), 446.
Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popova, A., Suchikova, Y. (2024). Burnout and Migration of Ukrainian University Academic Staff During the War. Sage Open, 14(3). https://doi.org/10.1177/21582440241279137
von Löwis, S. (2022). Post-Soviet Borders: A Kaleidoscope of Shifting Lives and Lands. An Introduction. In: Post-Soviet Borders: A Kaleidoscope of Shifting Lives and Lands (pp. 1–10). London: Routledge.
What about the economy of regions with increased war risks? (2024). Center for Economic Strategy. Retrieved from: https://ces.org.ua/state-of-the-ukrainian-regions/ [=Що з економікою реґіонів з підвищеними воєнними ризиками? (2024). Центр економічної стратегії.]
Woolcock, M. (2001). The place of social capital in understanding social and economic Outcomes. Canadian Journal of Policy Research, 2(1), 11–17.
Zhurzhenko, T. (2006). The New Post Soviet Borderlands: Nostalgia, Resistance to Changes, Adaptation: A Case Study of Three Near Border Villages, Kharkiv Oblast, Ukraine. In: Border Crossings: Territory, Memory and History in North and East Europe / Ed. by M. Hurd (pp. 57–87). Eslov: Gondolin.
Zhurzhenko, T. (2013). “We Used to Be One Country”: Rural Transformations, Economic Asymmetries and National Identities in the Ukrainian-Russian Borderlands. In: Border Encounters: Asymmetry and Proximity at Europe’s Frontiers / Ed. by J.L. Bacas, W. Kavanagh (pp.193–214). Oxford: Berghahn.
Отримано 07.03.2025
Прийнято до друку після рецензування 10.04.2025
Опубліковано 2025
Вища освіта у прифронтовому місті під час російсько-української війни: кумулятивні ефекти пролонґованого онлайн-навчання
stmm. 2025 (2): 116–134
DOI https://doi.org/10.15407/sociology2025.02.116
Повний текст:
КАТЕРИНА БАТАЄВА, доктор філософських наук, професор кафедри соціально-реабілітаційних технологій, Житомирський економіко-гуманітарний інститут, Університет «Україна» (10020, Житомир, вул. Вільський Шлях, 18)
bataevaekaterina72@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0002-4628-4817
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57204186366
У статті розкриваються особливості онлайн-навчання в університетах у прифронтовому місті (на прикладі Харкова) під час російсько-української війни; вивчаються ефекти пролонґованого онлайн-навчання студентів. Емпірична частина статті ґрунтується на результатах дослідження, яке було проведено у листопаді–жовтні 2024 року методом глибинного напівструктурованого інтерв’ю із дванадцятьма експертами у галузі вищої освіти (завідувачами/-ками кафедр, деканами та професорами з шести харківських університетів). Акцентується, що кумулятивні ефекти тривалого онлайн-навчання студентів у прифронтовому місті Харкові виявилися у погіршенні якості та результатів навчання студентів; виникненні труднощів з їхньою академічною соціалізацією та залученням до науково-дослідної співпраці з викладачами. Така тривалість онлайн-навчання також неґативно вплинула на задоволення викладачів своєю професійною діяльністю в ситуації відсутності живого спілкування зі студентами в університетських аудиторіях. Підкреслюється, що кількісні показники академічної успішності студентів не знизилися в університетах у прифронтовому місті Харкові, причинами чого є зниження вимог до навчальної діяльності студентів; наявність можливості у студентів використовувати допоміжні навчальні матеріали під час проходження тестів чи написання контрольних робіт; неможливість для частини студентів брати участь у навчальному процесі внаслідок об’єктивних обставин під час війни. Попри неґативні ефекти онлайн-навчання в університетах Харкова, важливим є часткове збереження онлайн-навчання (в контексті змішаного навчання) і після завершення війни, що сприятиме розвитку та підтриманню професійних контактів з українськими викладачами/дослідниками-міґрантами та збагаченню соціального капіталу університетів прифронтових міст України.
Ключові слова: онлайн-навчання, прифронтове місто, соціальний капітал, експертне інтерв’ю, українські викладачі/дослідники-міґранти
Джерела
Agrawal, A., Kapur, D., McHale, J., Oettl, A. (2011). Brain drain or brain bank? The impact of skilled emigration on poor-country innovation. Journal of Urban Economics, 69(1), 43–55. https://doi.org/10.1016/j.jue.2010.06.003
Al Gharaibeh, F., Ahmad, I., Malkawi, R. (2023). Impact of the Russia-Ukraine War on Education and International Students. Journal of International Women`s Studies, 25(6), Art. 12. Retrieved from: https://vc.bridgew.edu/jiws/vol25/iss6/12
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115. Retrieved from: https://publons.com/publon/10.1002/hbe2.191
Boiko, D., Patterson, K., Tupota, O. (2024). Advocating for the devil, or the positive social effects of the forced transition to distance learning format in Ukrainian higher education. Ukrainian society, 1–2(88–89), 50–60. https://doi.org/10.15407/socium2024.01-02.050
Bourdieu, Р. (1986). The forms of capital. In: J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). Westport, CT: Greenwood.
Brambilla, C. (2015). Exploring the Critical Potential of the Borderscapes Concept. Geopolitics, 20(1), 14–34. https://doi.org/10.1080/14650045.2014.884561
Brambilla, C., Jones, R. (2020). Rethinking Borders, Violence, and Conflict: From Sovereign Power to Borderscapes as Sites of Struggle. Society and Space, 38(2), 287–305. https://doi.org/10.1177/0263775819856352
Davis, T., Sokan, A., Mannan, A. (2023). Understanding the Impact of COVID-19 on Students in Institutions of Higher Education. Higher Education Studies, 13(2), 20–27.
de Rassenfosse, G., Murovana, T., Uhlbach, W.H. (2023). The effects of war on Ukrainian research. Humanities and Social Sciences Communications, 10, 856. https://doi.org/10.1057/s41599-023-02346-x
dell’Agnese, E., Amilhat Szary, A. (2015). Borderscapes: From border landscapes to border aesthetics. Geopolitics, 20(1), 4–13. https://doi.org/10.1080/14650045.2015.1014284.
Displaced higher education institutions: where Kherson universities were evacuated. (2022). [In Ukrainian]. Skadovsk.City. Retrieved from: https://skadovsk.city/articles/211308/vishi-pereselenci-kudi-pereihali-vischi-navchalni-zakladi-hersonschini- [=Виші-переселенці: куди евакуювали херсонські університети. (2022). Скадовськ.City.]
Education and Science of Ukraine under Martial Law. (2023). Information and Analytical Collection. [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Educational Analytics. Retrieved from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf [=Освіта і наука України в умовах воєнного стану. (2023). Інформаційно-аналітичний збірник. Київ: Інститут освітньої аналітики.]
Education in emergency. (2025). Retrieved from: https://saveschools.in.ua/en/
Education: Impact of the War in Ukraine. (2022). Retrieved from: https://documents1.worldbank.org/curated/en/099945306202211104/pdf/P1775870809f1d04d0844c0e7042abf0eb5.pdf
Filippova, O., Deineko, O. (2022). Identity Politics in Ukrainian Border Regions. [In Ukrainian]. Ideology and Politics Journal, 3(22), 171–190. [=Філіппова, О., Дейнеко, О. (2022). Політика ідентичності в українських прикордонних реґіонах. Ideology and Politics Journal, 3(22), 171–190.]
Frontline Mobility and Needs Monitoring. (2024). IOM, Ukraine. Retrieved from: https://dtm.iom.int/reports/ukraine-thematic-brief-frontline-mobility-and-needs-monitoring-may-2024
Fry, C. (2023). Bridging the gap: evidence from the return migration of African scientists. Organization Science Journal, INFORMS Connect, 34(1), 404–432. https://doi.org/10.1287/orsc.2022.1580
Ganguli, I. (2014). Scientific brain drain and human capital formation after the end of the Soviet Union. International Migration, 52(5), 95–110. https://doi.org/10.1111/IMIG.12165
Grinchenko, G., Mikheieva, O. (2018). From Contact Zone to Battlefield Area: (Un)Real Borders of (Un)Declared War in Eastern Ukraine, 2014–2016. In: Post-Cold War Borders: Reframing Political Space in the EU’s Eastern Europe / Ed. by J. Laine, I. Liikanen, J.W. Scott (pp. 169–188). London: Routledge.
Institutions of higher education. Kharkiv region. (2024). [In Ukrainian]. Unified State Electronic Database on Education. Retrieved from: https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/63/ [=Заклади вищої освіти. Харківська область. (2024). Єдина державна електронна база з питань освіти.]
Iyer, P., Aziz, K., Ojcius, D. (2020). Impact of COVID-19 on dental education in the United States. Journal of Dental Education, 84, 718–722.
Johnson, C., Jones, R. (2014). ‘Where is the Border?’ In Placing the Border in Everyday Life / Ed. by C. Johnson, R. Jones (pp. 1–11). Abingdon: Routledge.
Khobta, S. (2019). Political Border: Theoretical Vision and Everyday Perception (on Example of Eastern Ukrainian-Russian border). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 999, 114–119. Retrieved from: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13929
Kononov, I. (2010). Ukrainian-Russian border: government practices and everyday life of the population. [In Ukrainian]. Sociological Studies of Modern Society: Methodology, Theory, Methods, 889, 79–86. [=Кононов, І. (2010). Українсько-російський кордон: практики влади та повсякденне життя населення. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи, 889, 79–86.]
Krichker, D. (2019). Making Sense of Borderscapes: Space, Imagination and Experience. Geopolitics, 26(4), 1224–1242. https://doi.org/10.1080/14650045.2019.1683542
Kuo, Y.-C., Walker, A.E., Schroder, K.E., Belland, B.R. (2014). Interaction, Internet self-efficacy, and self-regulated learning as predictors of student satisfaction in online education courses. The Internet and Higher Education, 20, 35–50. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.10.001
Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A., Bezliudna, V., Reznik, A., Isralowitz, R. (2023). Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and personnel. Journal of Loss and Trauma, 28(2), 167–174. https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838
Kuznietsov, P., Girka, I., Kyryllin, I., Sotnikov, A. (2024). Quantum education in the frontier city of Kharkiv. Retrieved from: arXiv: 2402.14302v2 [physics.ed-ph].
Lazareva, A., Pavlyk, O., Shtykh, V. (2024). Social Isolation as a Result of Distance Learning: An Analysis of the Impact on Relationships and Mental Health of Students. [In Ukrainian]. Scientific perspectives. Series "Psychology", 3(45), 1163–1174. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-3(45)-1163-1174 [=Лазарева, А., Павлик, О., Штих, В. (2024). Соціальна ізоляція як результат дистанційного навчання: аналіз впливу на стосунки та психічне здоров’я здобувачів освіти. Наукові перспективи. Серія «Психологія», 3(45), 1163–1174.]
Lopatina, H., Tsybuliak, N., Popova, A., Bohdanov, I., Suchikova, Y. (2023). University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, 21, 1–11. https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02
Miggelbrink, J. (2014). Crossing Lines, Crossed by Lines: Everyday Practices and Local Border Traffic in Schengen Regulated Borderlands. In: Placing the Border in Everyday Life / Ed. by R. Jones, C. Johnson (pp. 137– 164). Abingdon: Routledge.
Nikolaiev, Y., Riy, G., Shemelynets, I. (2023). Higher education in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University. Retrieved from: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46251/1/H_Rii_Y_Nikolaiev_I_shemelynets_Monograph_2023_ATs.pdf
Owston, R., York, D., Murtha, S. (2013). Student perceptions and achievement in a university blended learning strategic initiative. The Internet and Higher Education, 18, 38–46.
Parker, N., Vaughan-Williams, N. (2012). Broadening and deepening the ‘lines in the sand’ agenda. Geopolitics, 17(4), 727–733.
Paudel, P. (2021). Online education: Benefits, challenges and strategies during and after COVID-19 in higher education. International Journal on Studies in Education, 3(2), 70–85. https://doi.org/10.46328/ijonse.32
Putnam, R. (1995). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. Journal of Democracy, 1, 65–78.
Rajaram, P., Grundy-Warr, C. (2007). Borderscapes. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.
Russia destroyed and damaged more than 200,000 objects. Details by region. (2024). [In Ukrainian]. Liga.Net. Взято з: https://www.liga.net/ua/infographic-of-the-day/infografica/rosiia-znyshchyla-ta-poshkodyla-ponad-200-000-obiektiv-detalno-za-oblastiamy [=Росія знищила та пошкодила понад 200 000 об'єктів. Детально за областями. (2024). Liga.Net.]
Scellato, G., Franzoni, C., Stephan, P. (2017). A mobility boost for research. Science, 356(6339), 694–697. https://doi.org/10.1126/science.aan4052
Scott, J. W., Brambilla, C., Celata, F., Coletti, R., Bürkner, H.J., Ferrer-Gallardo, X., Gabrielli, L. (2018). Between crises and borders: Interventions on Mediterranean neighbourhood and the salience of spatial imaginaries. Political Geography, 63, 174–84. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2017.07.008
Shevchenko, V., Malysh, N., Tkachuk-Miroshnychenko, O. (2024). Distance learning in Ukraine in COVID-19 emergency. Open learning: The Journal of open, distance and E-learning, 39(1), 4–19. https://doi.org/10.1080/02680513.2021.1967115
Singh, J., Matthees, B. (2021). Facilitating inter professional education in an online environment during the COVID-19 pandemic: A mixed method study. Healthcare, 9(5), 567–574. https://doi.org/10.3390/healthcare9050567
Sokurianska, L., Bataeva, Е., Bakirov, V. (2019). Ukrainian veterans in higher education: military identity and educational practices. The Ideology and Politics Journal, 2(13), 167–184. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85089354352&origin=resultslist
Sokuryanskaya, L.G., Golikov, A.S. (2021). Online education as a temptation: unobvious challenges. Youth in Central and Eastern Europe, 8(12), 4–13. Retrieved from: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-13
Stankovska, G., Memedi, I., Pandilovska Grncarovska, S. (2022). Impact of COVID-19 on Higher Education: Challenges and Opportunities. In: Towards the Next Epoch of Education BCES Conference Books (pp. 181–188). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popov, A. I. (2023). Science in times of crisis: How does the war affect the efficiency of Ukrainian scientists? Problems and Perspectives in Management, 21(1), 408–424. https://doi.org/10.21511/ppm.21(1).2023.35
Tsang, J.T.Y., So, M.K.P., Chong, A.C.Y. et al. (2021). Higher Education during the Pandemic: The Predictive Factors of Learning Effectiveness in COVID-19 Online Learning. Education Sciences, 11(8), 446.
Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popova, A., Suchikova, Y. (2024). Burnout and Migration of Ukrainian University Academic Staff During the War. Sage Open, 14(3). https://doi.org/10.1177/21582440241279137
von Löwis, S. (2022). Post-Soviet Borders: A Kaleidoscope of Shifting Lives and Lands. An Introduction. In: Post-Soviet Borders: A Kaleidoscope of Shifting Lives and Lands (pp. 1–10). London: Routledge.
What about the economy of regions with increased war risks? (2024). Center for Economic Strategy. Retrieved from: https://ces.org.ua/state-of-the-ukrainian-regions/ [=Що з економікою реґіонів з підвищеними воєнними ризиками? (2024). Центр економічної стратегії.]
Woolcock, M. (2001). The place of social capital in understanding social and economic Outcomes. Canadian Journal of Policy Research, 2(1), 11–17.
Zhurzhenko, T. (2006). The New Post Soviet Borderlands: Nostalgia, Resistance to Changes, Adaptation: A Case Study of Three Near Border Villages, Kharkiv Oblast, Ukraine. In: Border Crossings: Territory, Memory and History in North and East Europe / Ed. by M. Hurd (pp. 57–87). Eslov: Gondolin.
Zhurzhenko, T. (2013). “We Used to Be One Country”: Rural Transformations, Economic Asymmetries and National Identities in the Ukrainian-Russian Borderlands. In: Border Encounters: Asymmetry and Proximity at Europe’s Frontiers / Ed. by J.L. Bacas, W. Kavanagh (pp.193–214). Oxford: Berghahn.
Отримано 07.03.2025
Прийнято до друку після рецензування 10.04.2025
Опубліковано 2025