UDC 329.7 OL'HA MAKSYMENKO,

Leading Sociologist of the Department of Meth-
odology and Methods of Sociology, Institute of
Sociology, NAS of Ukraine

Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media’

Abstract

Euromaidan, also known as the Revolution of Dignity, is undoubtedly an epoch-mak-
ing event in the history of independent Ukraine. The mass protests, which began in
Kyiv as a response to the government’s sudden decision to abandon the planned sign-
ing of landmark agreements with the EU and a short time later spread far beyond the
capital of Ukraine, captured the attention of the global community and were widely
covered by the world’s mass media. Turkey, whose political life has always been full of
contradictions, did not stand aside either. The author, who is working at the moment as
a translator and contributor to a Turkish news web site, has made an attempt to study
how the Euromaidan events were represented in Turkish mass media. The following as-
pects have been taken into consideration: a) what caused mass protests in Kyiv’s Inde-
pendence Square (both immediate and remote causes were analysed); b) who were
mainly Euromaidan participants, how they looked and behaved, how they described
their political views and explained their own motives for participation in anti-govern-
ment protests; ¢) what was the character of protests and how it changed over time; d)
what forces contributed to the continuation of protests; e) the outcomes of the Revolu-
tion of Dignity; f) predictions about what “a post-Maidan Ukraine” will look like in the
near future.

Keywords: Euromaidan, Turkey, freedom of speech, civil liberties, independent me-
dia outlets, pro-government newspapers, news coverage

U Thisis a slightly modified version of the presentation made at the 8th International

Sociological Readings in memory of the eminent Ukrainian sociologist Natalia Panina “The
Maidan Phenomenon in Ukrainian Society: Sociological Interpretations” (Kyiv, Institute of
Sociology, National Academy of Sciences of Ukraine, 10 December 2014).

162 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

As we live in a globalised world, key events in a country’s social and political
life attract the attention of the world’s leading mass media and evoke numerous
comments. The Euromaidan, which (like the Orange Revolution) was bound to
become a turning point in Ukraine’s post-Soviet history, is not an exception in
this regard.

Table

Classification of Turkish mass media by place of publication

Mass media published

Mass media published in Turkey in Turkish beyond Turkey

The web site of broadcast news ser-
vice Rusya’nin Sesi Radyosu (“The
Voice of Russia”): http://turk-
ish.ruvr.ru

The print edition of the Turkiye (“Turkey”) news-
paper. Electronic version is available at:
http://www.turkiyegazetesi.com.tr

The print edition of the Vatan (“The Mother-

land”) newspaper. Electronic version is available
at: http://gazetevatan.com

The print edition of the Cumhuriyet (“The Repub-
lic”) newspaper. Electronic version is available at:
http://cumhuriyet.com.tr

The print edition of the Milliyet (“The Nation”)

News web site TurkHaber — Ukrayna
Haberleri (“News about Ukraine in
Turkish”). Available at:
http://turkhaber.com.ua

News portal Ukrayna Gundem
(“Ukraine is on the Agenda”). Avail-

newspaper. Electronic version is available at: able at: http://ukraynagundem.com

http://milliyet.com.tr

The print edition of the Hurriyet (“The Free-
dom”) newspaper. Electronic version is available
at: http://hurriyet.com.tr

The print edition of the Zaman (“Time”) newspa-
per. Electronic version is available at:
http://zaman.com.tr

The print edition of the Sabah (“The Morning”)
newspaper. Electronic version is available at:
http://sabah.com.tr

Anadolu Ajansi (“Anatolia” news agency) web
site. Available at: http://aa.com.tr

An electronic newspaper Haber Vaktim (“My Time
for News”). Available at: http://habervaktim.com
An electronic newspaper Ozgur Gundem (“The
Free Agenda)”. Available at:
http://ozgur-gundem.com

Cihan Haber Ajansi (“The World” news agency)
web site: http://cihan.com.tr

News web site UkrTurk — Ukrayna’ya
acilis sayfasi (“UkrTurk — a Page
Opened Towards Ukraine”). Avail-
able at: http://ukrturk.net

News portal Avrasya Haber (“Eur-
asian News”). Available at:
http://www.avrasya-haber.com

Kirim Haber Ajansi (“Crimean News
Agency”) web site: http://gha.com.ua
Turkish versions of the web sites of
Euronews, BBC, Deutsche Welle, etc.

The paper focuses on how the Euromaidan events were represented in Turk-
ish mass media. There are several reasons for why this issue might be of some in-
terest. First, Turkey keeps strengthening its position on the international scene.
Besides, both trade and economic relationship and cultural links between Turkey
and Ukraine have developed rapidly in recent years. Second, peculiarities of Tur-
key’s integration into the European Union are also worth mentioning: Turkey
had signed the Association Agreement with the European Economic Commu-
nity (ancestor of the EU) as early as 1963; moreover, it has been aNATO member
since 1952. In 1996, Turkey concluded the FTA (Free Trade Agreement) with

Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2 163



Ol’ha Maksymenko

the European Union. Nevertheless, it still remains a candidate country for EU ac-
cession. A number of European countries are against Turkey’s EU membership
since they think that Ankara does not follow the key European standards of de-
mocracy. Third, being a social institution the mass media play an especially im-
portant role in the society as they are able both to inspire absolute trust and pro-
voke total distrust, both to consolidate and split the society. Another reason for
why the author chose this topic is her experience of working as a translator and
contributor to a news web site TurkHaber — Ukrayna Haberleri (“News about
Ukraine in Turkish”)'.

Trying to provide a complete picture of the Euromaidan events (and how
they were interpreted in Turkish media), the author has analysed about 20 news-
paper articles from various sources. To make the analysis more convenient and
clear-cut, the author divided all Turkish mass media into two big groups: the first
group consisted of paper and electronic media published in Turkey, the second
one included the mass media published in Turkish beyond Turkey? and Turkish
versions of international news agencies such as Euronews, BBC, Al Jazeera, etc.
(see Table).

Before analysing the newspaper articles which describe the Euromaidan
events, it would be advisable to give some information concerning the mass
media mentioned here.

Mass media published in Turkey

Turkiye (“Turkey” in Turkish) is a daily newspaper established by Enver
Oren (1939-2013), a well-known businessman and an honorary member of the
International Islamic Academy of Sciences. The first title of the newspaper was
Hakikat (“The Truth”). Its first issue dated 22 April, 1970. In 1972, it was re-
named Turkiye. The newspaper is owned by the Ihlas® Holding Group of Compa-
nies, whose founder was Enver Oren too. The newspaper’s readership consists
mainly of the so-called right-wing voters (adherents of the centre-right Party of
Justice and Development® established in 2001 by Recep Tayyip Erdogan, the
current President of Turkey, and supporters of the far-right Party of Nationalist
Movement® led by Devlet Bahceli). That is the first newspaper in Turkey, which
began being distributed on a subscription basis. It is interesting that on 10
December, 1989, the newspaper set a record when 1,424,350 copies were sold in
one day. None of Turkish periodicals has broken its record yet.

1 The titles and headlines of the newspapers and quotes from the articles mentioned here

may not be translated literally. Some Turkish characters may not be displayed either.
2 This group of mass media mainly covers the events in social, economic and political life of a
country where they are published.

3 Ihlas literally means “purity” or “sincerity”. Besides, it is the name of the 112th surah of the
Holy Qur’an.

4 The Justice and Development Party (Turkish: Adalet ve Kalkinma Partisi, or AKP) has been
described as a “broad right-wing coalition of Islamists, reformist Islamists, conservatives, natio-
nalists, centre-right, and pro-business groups”. Now the AKP is the ruling party in Turkey.

5 Turkish: Milliyetci Hareket Partisi, or MHP.

164 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

Anadolu Ajansi, or AA (“Anatolia Agency” in Turkish) is the oldest news
agency in Turkey. It was established on 6 April, 1920, by the founder and first
President of the Republic of Turkey Mustafa Kemal Ataturk together with a re-
nowned journalist Yunus Nadi Abalioglu and woman writer Halide Edip Adivar.
Today Anadolu Ajansi is a state-run media outlet. The AA’s motto is: “Trustwor-
thy, unbiased and fast news reporting” (“Dogru, tarafsiz ve hizli habercilik”).
Since December 2014 the position of Director General and Chairman of the
Board of Directors of Anadolu Ajansi has been occupied by Senol Kazanci, former
Counsellor to the President Recep Tayyip Erdogan. The agency’s network cov-
ers over 30 countries world-wide.

The centre-left newspaper Hurriyet (“freedom” in Turkish) was founded on
May 1, 1948, by Sedat Simavi (1896—1953), a well-known Turkish journalist and
writer. The newspaper is a part of the Dogan Media Group, owned by Aydin
Dogan, a well-known businessman and media proprietor. Being liberal and
pro-secular in political outlook, the newspaper was targeted by Turkish authori-
ties: in September 2015, Hurriyet’s offices were attacked by pro-government
mobs who groundlessly accused it of sympathising with the banned Kurdistan
Workers Party (PKK) insurgent groups.

The founder of a daily newspaper Milliyet (“nation” in Turkish) was a
well-known Turkish journalist Ali Naci Karacan (1896—1955). Its first issue
dated 3 May, 1950. After Karacan’s death the newspaper was published by his
son. On February 1, 1979, Abdi Ipekci, the editor-in-chief of Milliyet, was mur-
dered by terrorist Mehmet Ali Agca, who attempted to assassinate the Pope John
Paul 1T two years later. In 2012—2013, a significant number of the newspaper’s
journalists were dismissed because of being critical of the ruling Justice and De-
velopment Party and government.

The centre-right newspaper Sabah (“morning” in Turkish) is a part of the
holding Turkuvaz (“turquoise” in Turkish) Media Group. It was founded on April
22,1985. Since the 1990s it has been published in Germany and other European
countries (for the Turkish Diaspora).

The centre-left newspaper Vatan (“Motherland” in Turkish) was established
on September 2, 2002. Together with the above-mentioned Milliyet it has been a
part of the holding Demiroren Group since 2012. The newspaper portrays itself as
a follower of Ataturk’s ideology. The Vatan’s motto is: “The Country’s Best
Newspaper” (“Ulkenin en iyi gazetesi”).

Zaman (“time” or “era” in Turkish) is a daily newspaper founded on 3Novem-
ber, 1986. Its first editor-in-chief was Fehmi Koru, a Turkish journalist and
writer. Zaman was a major, high-circulation daily before being seized by the gov-
ernment authorities on 4 March, 2016 (the circulation was around 650,000 as of
February 2016). It was the first Turkish daily to set up an online version in 1995.
The newspaper was punished more than once for criticism against the ruling
party and Turkish President Recep Tayyip Erdogan. In December 2014, Ekrem
Dumanli (who was the newspaper’s editor-in-chief at that time) together with
several other Zaman’s journalists was arrested on charges of plotting a coup and
belonging to a terrorist organisation. Their arrests evoked indignation in the
world. Turkey’s attempts to silence critical media were called “repeated infringe-
ment on civil liberties”. The world’s leading lawyers and officials urged Turkey to
respect freedom of speech. Ekrem Dumanli remained in custody for six days and

Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2 165



Ol’ha Maksymenko

was continuously interrogated. Then he was released for lack of evidence. But he
was barred from travelling abroad. Another fact worth mentioning is that Du-
manli was arrested a short time after publishing his interview with Fethullah
Gulen!, arenowned Islamic cleric, who often criticised Erdogan’s policies. Turk-
ish President claims that Fethullah Gulen (who is currently living in self-im-
posed exile in the USA) has created and financed a “parallel state” inside Turkey,
whose purpose is to undermine and possibly overthrow the elected Turkish gov-
ernment. Erdogan imputed protests in Istanbul’s Taksim Square in June 2013
and publication of materials “discrediting” the government (in fact, the “dis-
credit” meant publications about corruption among persons close to President)
to activities of Gulen’s supporters among high-ranking Turkish officials.

Just a day after being seized and put under the administration of a court-ap-
pointed panel of trustees, Zaman switched to a pro-government line. Undoubt-
edly, the court-ordered takeover of the newspaper was one of the darkest pages in
history of Turkish press.

Cumhuriyet (“republic” in Turkish) is the oldest up-market Turkish daily
newspaper. Its first issue dated May 7, 1924. The name “Cumhuriyet” was given to
the newspaper by Mustafa Kemal Ataturk, who was also a founder of the Republi-
can People’s Party?. During 19782000 seven Cumhuriyet’s journalists were killed
by unknown persons and one was heavily wounded (actually, the 1970s and "80s
were a period of political murders in Turkey, and on September 12, 1980, there oc-
curred a military coup d’etat). In January 2015, having published cartoons from
French satirical weekly Charlie Hebdo (after the magazine had been attacked by
terrorists), the newspaper evoked resentment among many Turkish Muslims®.

The newspaper Ozgur Gundem (“free agenda” in Turkish) was published
daily all over Turkey from May 30, 1992, to April 14, 1994. There were Ozgur
Gundem’s Turkish and Kurdish versions. The newspaper mainly covered the
Turkish-Kurdish conflict’. Being accused of supporting the Kurdistan Workers’
Party®, it was closed down by court decision. Most contributors of the newspaper
were arrested, convicted and sentenced to various terms of imprisonment. Be-
sides, almost 30 Ozgur Gundem’s correspondents and newsagents had been killed
by unknown persons for less than two years of its existence. The paper began to
appear again in April 2011. The newspaper’s motto is: “The truth will not remain
in the dark” (“Gercekler karanlikta kalmayacak”).

1" Fethullah Gulen had been a strong ally of the Turkish President in the past, but this

alliance came to a swift end when prosecutors seen as sympathetic to Gulen the opened
corruption investigation into Erdogan’s inner circle in late 2013.

2 The Republican People’s Party (Turkish: Cumhuriyet Halk Partisi, or CHP) is at present

the main opposition party in Turkey.

3 Can Dundar, the editor-in-chief of Cumhuriyet, was arrested in November 2015 on charges

of espionage after alleging that Turkey’s Intelligence Agency helped deliver weapons to
Islamist rebels in Syria.

4 Anarmed conflict between the Republic of Turkey and various Kurdish insurgent groups,

which have demanded separation from Turkey to create an independent Kurdistan, or to have
autonomy and greater political and cultural rights for Kurds inside the Republic of Turkey.

> A militant left-wing organisation based in Turkey and Iraqi Kurdistan.

166 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

On 14 March 2016, Ankara Public Prosecutor’s Office started a new investi-
gation against the newspaper for allegedly “making propaganda for a terrorist or-
ganisation”.

Mass media published beyond Turkey

The webssite http://tr.sputniknews.com/turkish.ruvr.ruisa Turkish version
of news service Sputnik', launched in November 2014 by Russia Today (RT).
Previously, until November 2014, it was the web site of the radio station “Voice of
Russia” (Rusya’nin Sesi Radyosu RS FM). Now RT is a Russian government-
funded television network that runs cable and satellite TV channels directed to
audiences outside Russia as well as provides content in multiple languages, in-
cluding Russian. The editor-in-chiefis a Russian journalist Margarita Simonyan.

The news portal Avrasya Haber (“Eurasian News”) covers political, eco-
nomic and cultural events not only in Ukraine, but also in Russia, Belarus, and
other countries in the post-Soviet space. Deniz Berktay, a Turkish journalist and
contributor to the newspaper Cumhuriyet and to the web site of the television
news channel Al Jazeera Turk, is the founder of Avrasya Haber.

Kirim Haber Ajansi (“The Crimean News Agency”), as follows from its name,
is a detailed overview of events in Ukraine and Crimea.

The above-mentioned news web site TurkHaber — Ukrayna Haberleri together
with Ukrayna Haber, Ukrayna Gundem, UkrTurk, etc., pays attention mainly to key
events in Ukraine and abroad. Both professional journalists and amateurs (who, in
their turn, are members of the International Turkish-Ukrainian Businessmen As-
sociation) are involved in preparing content for these web sites. Ukrayna Haber
was created by Yunus Erdogdu, a news reporter of the Cihan agency?. The author
of the UkrTurk site is Serkan Bag, a Turkish journalist and economist.

The analysis of the Euromaidan events, which later were called the Revolu-
tion of Dignity, embraces the following aspects: a) what caused mass protests in
Kyiv’s Independence Square (both immediate and remote causes were analysed);
b) who were mainly Euromaidan participants, how they looked and behaved,
how they described their political views and explained their own motives for par-
ticipation in anti-government protests; ¢) what was the character of protests and
how it changed over time; d) what forces contributed to the continuation of pro-
tests; €) the outcomes of the Revolution of Dignity; f) predictions about what “a
post-Maidan Ukraine” will look like in the near future. Besides, some authors
make a comparison between Euromaidan and similar acts of civil disobedience in
Ukraine (first of all, the Orange Revolution) and other countries.

As a matter of fact, the main reason for starting protests in Maidan was
Viktor Yanukovych’s (who was the President of Ukraine at that time) refusal to
sign the Association Agreement with the EU at the Eastern Partnership Summit,
which would be held several days later, on 28—29 November 2013, in Vilnius. The

' on 14 April 2016, access to Sputnik’s website was blocked from Turkey by Turkey’s

Telecommunications Authority.

2 Istanbul-based Cihan news agency was also seized and put under state control on 4 March
2016.

Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2 167



Ol’ha Maksymenko

Turkiye newspaper interprets these events in the following way: “Kyiv has sus-
pended preparations for European partnership, since there is no sign that the Eu-
ropean Union will make up losses that could be inflicted on Ukraine (in case of
accession to the EU)” (“Avrupa Birligi’nden Ukrayna’nin zararlarinin telafi edile-
cegine iliskin bir isaret alinamamasindan dolayi Kiev Avrupa ortakligi surecini
durdurdu”). Certainly, there is no point in citing the entire article (the same is
true for other articles mentioned here); otherwise, the paper will be too long. It
would be more advisable to focus on the most significant points. First, Ukraine’s
trade relations with Russia and other CIS countries have weakened considerably
over the last four months (from August to November 2013); as aresult, Ukraine’s
economy has incurred substantial losses, which are being deliberately neglected
in order to distract public attention from the problem. Second, Ukraine is likely
to incur even more losses if the government continues rapprochement with the
EU:industrial enterprises will certainly be closed down, and unemployment will
increase. Needless to say, these losses can be neither avoided nor made up'.

The resolution of the Cabinet of Ministers on suspending the process of prep-
aration for concluding the Ukraine-EU Association Agreement evoked strong
discontent among most Ukrainians, while Russian political elites expressed their
approval. Numerous media outlets reported that Moscow was satisfied “with
Ukraine’s decision to develop cooperation with Russia and other CIS coun-
tries”?. It was also emphasised that the European Union was disappointed with
Ukraine’s decision to freeze all efforts towards signing the Association Agree-
ment, and if the decision was implemented all the Ukrainian people would be
disappointed. However, “the ball is still on the Ukrainian side” (“top Ukrayna’nin
sahasinda”), so Ukraine has the right to choose which way to go.

Another article (from the same web site) begins with the words: “European
countries exert pressure on Ukraine and try to blackmail it”. This is an excerpt
from the answer given by the President of Russia Vladimir Putin to a reporter of
the Interfax news agency at the press conference following the Fourth Meeting of
the High-Level Russian-Turkish Cooperation Council®: “We have really heard
intimidation from our European partners towards Ukraine — even to the extent
that they will instigate mass protests. This is pressure and blackmail” (“Aslinda,
Avrupali ortaklarimiz tarafindan Ukrayna’ya yonelik, kitlesel protesto eylemlerini
tesvik etmeye kadar varan tehditleri duyduk. Bu bir baski, bu bir santajdir”).
Vladimir Putin also stressed that Russia is ready to participate together with
Ukraine and EU in trilateral talks on trade and economic cooperation and called
these talks a test for European partners.

Deniz Berktay, the author of the article “Is it the New Orange Revolution?”
(“Yeni bir Turuncu Devrim mi?”)*, analysing the causes of the new Maidan, brings
to the forefront an economic aspect of the problem: after the 2008 world eco-

1 The newspaper published an excerpt from the speech of the former Vice Prime Minister of

Ukraine Yurii Boiko in order to confirm that idea.

2 A quote from the news published on the web site of the Voice of Russia.
3 The meeting was held in St. Petersburg on November 22, 2013.
4

The article published in the Cumhuriyet newspaper on 8 December, 2013.

168 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

nomic crisis Ukraine experienced considerable deterioration in quality of life, so
political life did not interest Ukrainians as much as before. However, they kept
cherishing hopes for “a better European future”, believing that joining the EU
would put an end to long-lasting economic hardships. Therefore, Ukraine’s sharp
turn on the eve of the Eastern Partnership Summit meant for most of them
collapse of all hopes and expectations.

In the 2004 presidential campaign, Viktor Yanukovych was an antagonist to
pro-Western (“orange”) forces and so prevented, without success, their coming to
power. However, he managed to win the presidency in 2010. Analysing the factors
that could help him gain victory, the author draws the reader’s attention to politi-
cal quarrels, which often occurred within the ruling coalition after the Orange
Revolution and eventually led to political instability. Besides, as a result of the
2008 global economic crisis, many Ukrainians suffered a considerable decline in
living standards. Those were the reasons why they lost interest in politics at all.
Even voters from Western Ukraine, who never liked Yanukovych anyway, seemed
toreconcile themselves to the existing state of affairs. “Come what may,” they said.
So, neither the arrest and imprisonment of the former prime minister Yuliia
Tymoshenko nor other dramatic events were able to make such a large number of
people come out to the streets. But once Ukraine’s economy slumped, support for
the ruling party decreased a lot. Notwithstanding all these difficulties, both the
party of power and the opposition kept talking about a promising future for
Ukraine as a potential EU candidate, describing the “European choice” as a pana-
cea for Ukraine’sills (her derde deva). But once Ukraine stepped back from the de-
clared political line, thousands of people took to the streets. Thus, the reins of
Ukraine’s domestic policy fell into Brussels” hands.

In the author’s view, the further course of events depends mainly on external
forces: “Those who organised the Orange Revolution could achieve their aims,
because western countries overtly supported the Ukrainian opposition. The
same is true for today’s protests. Whether they will continue or subside depends
more on the outcome of negotiations between Kyiv and Brussels sector (or
rather, between Kyiv, Brussels and Moscow) than on Kyiv itself”.

“Why both the West and Russia are so interested in Ukraine?” asks Murat
Cakir, a columnist of the “Ozgur Gundem” newspaper (the article under this title
appeared on February 1, 2014). First of all, Ukrainian seaports Odesa and
Sevastopol are of great importance to Russia; the latter, moreover, is a strategi-
cally important base for Russia’s naval fleet. However, Ukraine is attractive to
the European Union too, because of being a transit country: 80% of petroleum
and natural gas, transported from Russia and Central Asia to Europe, passes
through Ukraine’s pipeline network. Besides, Ukraine is rich in natural re-
sources. There are about 109 billion tons of coal and natural gas in Donbas. East-
ern Ukraine, whose population consists mainly of ethnic Russians, is a huge gra-
nary. In fact, Ukraine is the world’s third biggest cereal exporter (after the USA
and all EU countries put together). Some big agricultural corporations and food
companies such as Monsanto, Cargill and Kraft Foods took a keen interest in
Ukraine long ago. Besides, iron ore, granite, graphite and salt deposits have al-
ways been arousing the appetites of European steel manufacturers, porcelain
companies and chemical firms. So, this information is sufficient for understand-
ing why Ukraine evokes such a strong interest.

Couionozis: meopis, memoou, mapxemuz, 2016, 2 169



Ol’ha Maksymenko

The author also emphasises that ordinary Ukrainians are experiencing im-
poverishment and social injustice, which have reached their peak (“Halkin yok-
sullasmasi ve adaletsizlik had safhada”). Of course, it was quite natural that peo-
ple turned out on the streets to demand democracy, social justice and civil liber-
ties. However, one can hardly say that the majority of those who came to Maidan
represented a real “people’s” opposition (“gercek bir halk muhalefeti”). The au-
thor argues that there were representatives of ultra-nationalist and fascist par-
ties, who only made a lot of noise and thus diverted attention from the people’s
just demands (“Asiri milliyetci ve fasist partilerin cikarttiklari gurultu, halkin hakli
taleplerinin ustunu ortuyor”). The current situation plays into the West’s hands
since the latter is striving for “regime change” in Ukraine (“Ve bu durum, “rejim
degisikligi” pesinde olan Bati’nin isine geliyor”). Eventually, Ukrainians become
victims of the war of interests being waged between the major imperialist forces
(“Sonucta Ukraynalilar emperyalist guclerin cikar savaslarina kurban ediliyor”).

Murat Cakir’s another article “Ukraine as the Epicentre of Inter-imperialist
Contradictions” (“Emperyalist celiskiler odagi Ukrayna”) focuses attention on a
serious conflict between the USA and the European Union (especially Ger-
many). Proving this, the author cites a fragment of the leaked phone conversa-
tion between Victoria Nuland, the Assistant Secretary of State for European and
Eurasian Affairs at the U.S. Department of State, and Geoffrey Pyatt, the United
States Ambassador to Ukraine, in which Ms Nuland expressed the hope that the
UN will help the United States to “teach EU a lesson”.

A reporter of the independent online newspaper 724 (who writes under the
pen name Ex Libris) calls the Euromaidan events “manifestation of nationalists”
(‘milliyetci’ bir tezahur), happened as a result of Ukrainians’ longing to get rid of
the Russian rule. The article begins with the words: “Anyone who does not jump
loves Russians” (“Ziplamayan herkes Ruslari seviyor”). The word “nationalist” is
put in inverted commas. “Ukrainians, who are considered the poorest nation in
Europe after Kosovans and Moldovans, ended up deciding whether to become
Europeans or to be like sheep led by Moscow” (“Halen Avrupa’nin, Kosovalilar ve
Moldavlardan sonra en fakir halki sayilan Ukraynalilar, Moskova tarafindan
koyun misali gudulmek ile Avrupalilasmak arasinda bir tercihle karsi karsiyalar”),
notes the reporter. She catches sight of placards depicting a portrait of Yanuko-
vych together with Stalin and Hitler, thus symbolising “the old system” (“eski
duzen”) — in other words, Russia’s age-old hegemony over Ukraine, which
Ukrainians want to get rid of. Meanwhile, the author seems to be surprised by the
fact that adherents of European integration (she thinks that Tymoshenko’s
sympathisers are among them too) stand on the same side of the barricades as the
far-right “Svoboda” (“Freedom”), which has got many fascist-like features (“fa-
sizan cizgiler”). “There are quite a few rough-looking, brawny guys in Maidan,
who are strolling through the protest camp, holding chain whips and cobble-
stones in their hands”, says the author.

The article “Gezi’s Followers in Maidan” (“Gezi’ye ozenen cocuklar May-
dan’da”), published on December 15, 2013, on the Hurriyet’s web site, also pays
special attention to the protesters’ characteristics, comparing them to Gezi’s par-
ticipants. The author notes that most protesters in Istanbul’s Gezi Park could
speak English (or even multiple languages) fluently while only few of Maidan’s
participants (despite the fact that the majority of them were young people) spoke

170 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

good English. In general, their knowledge of English was quite poor. The protesters
could hardly tell what they were expecting from EU integration. “We want to live
abetter life, we want the same freedom as Europeans have” was all they were able to
say (“Gencler sadece “Daha iyi yasamak istiyoruz, Avrupa’daki gibi ozgurluk istiy-
oruz.” diyorlar). However, the author takes a great deal of pride in Ukraine, who,
like Turkey, “has demolished the wall of fear” (“korku duvarini yikti”).

Mustafa Yalciner, the author of the article “Istanbul — Gezi, Kiev — Mai-
dan...”, also makes a comparison between the events which took place in Kyiv’s
Maidan and in Taksim Gezi Park. The government’s controversial renovation
plan for the city centre, widely known as the “Taksim pedestrianisation project”
(along with building a new shopping mall), seemed to be the main cause of the
protests in Gezi Park. People gathered there to stop developers from cutting
down trees in the park, as it was the only green area in that district. However,
there were deeper causes underlying the Gezi Park protests. First of all, Istan-
bullites were complaining about increasingly autocratic style of Recep Tayyip
Erdogan, who held the office of the Prime Minister of Turkey then. Besides, not a
few people were concerned about Islamisation of Turkey, which has been a secu-
lar state since 1928, due to Ataturk’s political reforms. So, the government’s en-
croachment on Turkey’s secularism was perceived rather negatively, especially
by those who shared secular views.

The protest wave in Taksim Square began on 28 May, 2013, and continued
until the end of August, spreading to other Istanbul’s districts and then to almost
all major Turkey’s cities. Trying to demolish the protester camp, the police used
tear gas and water cannons against the activists.

“Well, we know Gezi, as we were not far from it. We have gone through it”,
emphasises the author. “The government must resign! Tayyip must resign!” de-
manded the protesters. Then he adds, “Well, what really made us come there to
protest? Love for the environment. Trees. Yes, that was true!.. But the real reason
was the President’s position ‘I decide everything myself’; the fact that he ignored
the thoughts and feelings of the city inhabitants, whom he called “the rabble”
(ayak takimi)... So, there was an outburst of democratic anger” (“Demokratik ofke
buradan patladi”).

Thus, Turks bitterly resented the fact that the prime minister made decisions
without any regard for ordinary people’s opinions while Ukrainians wanted to
get rid of Russia’s control and turn towards the West; in other words, Ukraine’s
geopolitical realignment was brought to the forefront. In the author’s opinion,
“ordinary people” were the main driving force behind the Gezi Park protests
while Euromaidan came into being due to pro-EU Ukrainians and supporters of
the former prime minister Yuliia Tymoshenko.

The Hurriyet newspaper also focuses on some Maidan’s key figures like eth-
no-pop singer Ruslana, who threatened to burn herself alive unless the govern-
ment meets protesters’ demands. The article appeared on 7 December, 2013 —
just a week after a special police unit “Berkut” had violently dispersed protesters
and torn down their camp.

Berkut’s assault on the protester camp initiated the next phase of Euro-
maidan, which was described in detail by Yunus Erdogdu, a news reporter of the
Cihan agency, in the article “Police Interference in Ukrainian Euromaidan”
(“Ukrayna’da Euro Meydan’a polis mudahalesi”). Another article by the same au-

Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2 171



Ol’ha Maksymenko

thor “Euromaidan Must Go On Until the Year 2015” (“Meydan 2015 yilina kadar
devam etmeli”) is also worth mentioning. The author cites an excerpt from Arsenii
Yatseniuk’s' speech in Maidan. From the politician’s viewpoint, the protest
actions in Euromaidan must continue until 2015, that is to say until the year of
the next presidential election in Ukraine: “We have a whole year to prepare for
the election. Hundreds of people from Maidan will work as election observers;
millions of voters will go to the poll and defend Ukrainians’ choice on election
night... The actions taking place in the city centre are to be continued, as they are
a symbol of freedom in Ukraine. We will win only when these actions engulf
Ukraine from the West to the East” (“Bir senemiz var secimlere hazirlanmak icin.
Meydandaki yuzlerce insan secimde komisyonlarda, gozlemciler olarak calismali ve
oy sayiminin yapilacagi gece milyonlarca secmen secim bolgelerine gidip Ukray-
nalilarin secimini korumali... Kiev’in merkezindeki eylemler Ukrayna’da ozgurlugun
bir sembolu olarak kalmaya devam etmeli. Yalniz bu eylemler ne zaman tum
Ukrayna’yi, Bati’dan ve Dogu’ya kadar kusatirsa biz o zaman kazanacagiz”).

Unfortunately, Ukrainians have won at the cost of many lives. “The first
Maidan ended without casualties, whereas about 100 people were killed in the
second one”, notes Deniz Berktay in the article entitled “Discussions about a
New Revolution in Ukraine” (“Ukrayna’da ‘yeni devrim’ tartismalari”).

However, the “life after Maidan” turned out to be even crueller than the
Maidan reality. The armed conflict in Donbas, which broke out in the spring of
2014, has not been solved yet. The death toll surpasses 10,000, and the number of
displaced people is increasing too. Moreover, the number of crippled fates is in-
calculable. Ideological divergences still continue to split the society in two. And
it stands to reason that such a strong polarisation affects many Ukrainian fami-
lies. Yet there remains a hope that Ukrainians, as a well-known sociologist
Yevhen Golovakha once aptly noted, will be sensible enough “to stop moving to-
wards before the abyss”.

Needless to say, media play an extremely important role in society if they are
a source of impartial and reliable information, free from emotional biases; other-
wise, they will create a distorted view of reality. Being able to critically analyse all
the information received from newspapers, TV or from the Internet, to compare
and contrast different points of view, is also of great importance. We should not
forget the words of Malcolm X, an American human rights activist: “If you are not
careful, the newspapers will have you hating the people who are being oppressed,
and loving the people who are doing the oppressing”.

References

Berktay D. Yeni bir Turuncu Devrim mi? / Deniz Berktay // Cumhuriyet Gazetesi.
[Electronic resource]. — Access mode:
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/dunya/16943/Yeni_bir turuncu_devrim_mi_.html

Berktay D. Ukrayna'da ‘yeni devrim’ tartismalari / Deniz Berktay // Al Jazeera Turk.
[Electronic resource]. — Access mode:
http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel /ukraynada-yeni-devrim-tartismalari

I At that time, he was at head of the opposition party “Batkivshchyna” (“Fatherland”).

172 Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2



Ukraine’s Euromaidan in Turkish Media

Cagaptay S. Popularity Contest — the Implications of Turkey’s Local Elections / Soner Ca-
gaptay // HIS Jane’s Islamic Affairs Analyst. [Electronic resource]. — Access mode: http://
www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/opeds/Cagaptay20140507-Janes.pdf

Cakir M. Emperyalist celiskiler odagi Ukrayna / Murat Cakir // Siyasi Haber. [ Electronic
resource|. — Access mode:
http://siyasihaber.org/emperyalist-celiskiler-odagi-ukrayna-murat-cakir

Cakir M. Neden Ukrayna? / Murat Cakir // Yeni Ozgur Politika Gazetesi. — [Electronic
resource|. — Access mode:
http://www.yeniozgurpolitika.org /index.php?rupel=nivis&id=5293

“Euro Meydan 2015 yilina kadar devam etmeli” // Cihan Haber Ajansi. [Electronic
resource|. — Access mode:
http://www.cihan.com.tr/tr/euro-meydan-2015-yilina-kadar-devam-etmeli-1249052.htm

Erdogdu Yu. Ukrayna’da Euro Meydan’a polis mudahalesi / Yunus Erdogdu // Zaman
Gazetesi. [Electronic resource]. — Access mode: http://www.zaman.com.tr/dunya
ukraynada-euro-meydana-polis-mudahalesi 2181027.html

Ex Libris. Kiev'den notlar: Avrupalilasmak ile gudulmek arasinda... / Ex Libris // T24
Bagimsiz Internet Gazetesi. [Electronic resource]. — Access mode: http://t24.com.tr/
yazarlar/ex-libris/kievden-notlar-avrupalilasmak-ile-gudulmek-arasinda, 7973

Hacioglu N. Ruslana meydanda sabahliyor / Nerdun Hacioglu // Hurriyet Gazetesi.
[Electronic resource]. — Access mode: http://www.hurriyet.com.tr/dunya,/25272990.asp

Kiev, Avrupa ortakligi surecini durdurdu // Turkiye Gazetesi. [Electronic resource]. —
Access mode: http://www.turkiyegazetesi.com.tr/dunya,/105270.aspx

Maksimenko O. “Biz Ukraynalilar ucuruma yuvarlanmaya ramak kala durabiliriz”. Euro
Meydan hakkindaki izlenim ve dusunceler / Olga Maksimenko // TurkHaber — Ukrayna
Haberleri. [ Electronic resource]. — Access mode:
http://turkhaber.com.ua/biz-ukraynalilar-ucuruma-yuvarlanmaya-ramak-kala-durabiliriz

Maksymenko O. Vysvitlennia podii Yevromaidanu v turets’kykh zasobakh masovoi infor-
matsii (Representation of the Euromaidan Events in Turkish Media) / OI’ha Maksymenko //
Fenomen maidanu v ukrains’komu suspil’stvi: sotsiolohichni interpretatsii (The Maidan
Phenomenon in Ukrainian Society: Sociological Interpretations). Proceedings of the
International Sociological Readings in memory of N.V. Panina / Ed. by Ye. Golovakha and
O. Stehnii. — Kyiv : Institute of Sociology of the NAS of Ukraine, 2015. — P. 79-99.

Moskova, Ukrayna’nin kararindan memnuniyet duydu // Rusyanin Sesi Radyosu. —
[Electronic resource]. — Access mode: http://tr.sputniknews.com/turkish.ruvr.ru/
2013 _11_21 moskova-ukraynanin-kararindan-memnuniyet-duydu

Ozywrt A. Gezi’ye ozenen cocuklar Maydan’da / Ahu Ozyurt. // Hurriyet Gazetesi.
[Electronic resource]. — Access mode: http://www.hurriyet.com.tr/pazar/25304986.asp

Putin: Avrupa ulkeleri Ukrayna’ya baski ve santaj yapiyor // Rusya’nin Sesi Radyosu. —
[Electronic resource]. — Access mode: http://tr.sputniknews.com/turkish.ruvr.ru/
2013 11 22/Putin-Avrupa-ulkeleri-Ukraynaya-baski-ve-santaj-yapiyor

Ruslana: Kendimi yakarim // Hurriyet Gazetesi. [ Electronic resource]. — Access mode:
http://www.hurriyet.com.tr/dunya/25292725.asp

Turechchyna prodovzhyt’ perehovory pro vstup do Yevrosoyuzu (Turkey is Going to
Continue EU Accession Negotiations) // UNIAN news agency. [Electronic resource]. —
Access mode: http://www.unian.ua/world /1078956-turechchina-prodovjit-peregovori-pro-
vstup-do-es.html

Yalciner M. Istanbul — Gezi, Kiev — Maidan, Caracas... / Mustafa Yalciner // Ozgur
Gundem Gazetesi. [ Electronic resource]. — Access mode:
http://www.ozgur-gundem.com/yazi/99008 /istanbul-gezi-kiev-maidan-caracas

Couionozis: meopis, memoou, mapxemurz, 2016, 2 173



