СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ СТАТУС БАТЬКІВ У ДИТИНСТВІ ІНДИВІДА ТА УСТАНОВКИ ІНДИВІДА В ДОРОСЛОМУ ВІЦІ

stmm. 2021 (1): 106-126

ОЛЬГА МАЛИНОВСЬКА, бакалавр соціології, маґістр менеджменту, консультант з диджитал-маркетину в компанії «Catalog Machine» (47 Stephensbrook Cir., ON, Canada, L4A 0G5)

oleni.om@gmail.com

КАТЕРИНА МАЛЬЦЕВА, кандидат філософських наук, PhD з антропології, доцент кафедри соціології, Національний університет «Києво-Могилянська академія» 04655, Київ, вул. Волоська, 8/5, корп. 4)

maltsevaKS@ukma.edu.ua

https://orcid.org:0000-0001-6540-8734

Стаття ґрунтується на емпіричному дослідженні зв’язків між соціально-економічним статусом батьків у дитинстві індивіда та формуванням установок індивіда в дорослому віці. На підставі результатів раніше опублікованих емпіричних досліджень впливу соціально-економічного статусу в дитинстві на загальні результати подальшого життя в дорослому віці та даних, здобутих у напівструктурованих інтерв’ю (N = 10), для проведення цього дослідження було виокремлено декілька об’єктів установок, на які може впливати соціально-економічне становище індивіда. Зокрема, в межах аналізу інтерв’ю було виявлено серію об’єктів установок, стосовно яких ставлення можуть відрізнятися між індивідами з різними соціально-економічними статусами в дитинстві, як-от: гроші, місце проживання, їжа, одяг, час, правила, освіта, творчий розвиток, батьки, потенційний партнер / потенційна партнерка для шлюбу, діти, друзі та незнайомі люди. Ці теми було розроблено більш детально в анкеті, створеній для кількісної перевірки знахідок, одержаних з аналізу інтерв’ю. Кількісний етап дослідження проведено у форматі анкетування (N = 245). Згідно з результатами дисперсійного та реґресійного аналізу індивіди, чиї батьки мали стабільне та відносно стабільне фінансове становище в минулому, мало різняться між собою, тоді як індивіди з менш забезпечених родин мають відмінні ставлення до часу, грошей, правил та одягу. Поряд із тим нестабільне економічне становище в дитинстві в нашій вибірці впливало на споживацьку поведінку стосовно одягу (зокрема, на “вільні” гроші купують дорогі елементи гардеробу). Крім того виявилося, що залежно від фінансового становища в минулому люди по-різному ставляться до грошей та до часу (важливість грошей самих по собі збільшується, якщо впродовж життєвої траєкторії спостерігається стабілізація фінансового становища індивіда), а також що фінансове становище в дитинстві впливає на ставлення респондентів до їжі. Ключові слова: соціально-економічний статус, бідність, стрес, установки, дитинство, передача культурних уявлень, соціалізація, формування установок, Україна

Джерела

  1. Обухова, Л.Ф. (2018). Возрастная психология. Москва: Учебно-методическое объединение в системе высшего образования /
  2. Симончук, Е.В. (2003). Средний класс: украинские реалии. Киев: Институт социологии НАН Украины.
  3. Amato, P.R., Fowler, F. (2004). Parenting practices, child adjustment, and family diversity. Journal of Marriage and Family, 64(3), 703–716. DOI: org/10.1111/j.1741-3737.2002.00703.x
  4. Angelini, V., Bertoni, M., Corazzini, L. (2015). The causal effect of paternal unemployment on children's personality. The German Socio-Economic Panel Study, 1–32. Retrieved from: https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.517467.de/diw_sp0795.pdf
  5. Antonak, R.F., Livnech, H. (1995). Direct and indirect methods to measure attitudes toward person with disabilities, with an exegesis of the error-choice test method. Rehabilitation Psychology, 40(1), 3–24. DOI:10.1037/0090-5550.40.1.3
  6. Belsky, J., Vandell, D.L., Burchinal, M., Clarke-Stewart, K.A., McCartney, K., Owen, M.T. (2007). Are there long-term effects of early child care? Child Care Research Network, 78(2), 681–701. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2007.01021.x
  7. Bowers, M.E., Yehuda, R. (2016). Intergenerational transmission of stress in humans. Neuropsychopharmacology, 41(1), 232–244. DOI: 10.1038/npp.2015.247
  8. Burkhauser, R. V., Duncan, G. J. (1987). Life events, public policy and the economicvulnerability of children and the elderly. In: Educational Resources Information Center (ERIC) (рp. 1–41). Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED290806.pdf
  9. Conger, R.D., Elder, G.H. (1994). Families in troubled times: adapting to change in rural America. New York: Aldine de Gruyter.
  10. DeLamater, J.D., Myers, D.J. (2010). Social psychology. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
  11. Dey, I. (1993). Qualitative data analysis. London: Routledge.
  12. Duncan, G. J., Brooks-Gunn, J. (2000). Family poverty, welfare reform, and child development. Child Development, 71(1), 188–196. DOI: org/10.1111/1467-8624.00133
  13. Duncan, G.J., Yeung, W.J., Brooks-Gunn, J., Smith, J.R. (1998). How much does childhood poverty affect the life chances of children? American Sociological Review, 63(3), 406–423.
  14. Durkheim, E. (1897). Suicide. New York: The Free Press.
  15. Flory, J.D., Bierer, L.M., Yehuda, R. (2011). Maternal exposure to the holocaust and health complaints in offspring. Dis Markers, 30, 133–139. DOI: 10.3233/DMA-2011-0748
  16. Leventhal, T., Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in: The effects of neighborhoods residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 126(2), 309–337.
  17. Lloyd, A.D., Turner, R.J. (1999). The stress process and the social distribution of depression. Journal of Health and Social Behaviour, 40(4), 374–404.
  18. Messik, S. (1995). Validity of psychological assessment: Validation ofinferencefron persons` responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychlogist, 50(9), 741–774.
  19. Miller, G.A. (2003). The cognitive revolution: A historical perspective. Trends in Cognitive Science, 7(3), 141–144.
  20. Mistry, R.S., Vanderwater, A.E., Huston, A.C., McLoyd, V.C. (2002). Economic well-being and children’s social adjustment: The role of family process in an ethnically diverse low-income sample. Child Development, 73(3), 935–951.
  21. Moen, P., Kain, E., Elder, G. (1983). Economic conditions and family life: Contemporary and historical perspectives. In: American families and economy: The high cost of living (pp. 213–259). Washington: National Academy Press.
  22. Mullainathan, S., Shafir, E. (2013). Scarcity: Why having too little means so much. New York: Times Books.
  23. Neuman, L.W. (2013). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. New York: Pearson Education Limited.
  24. Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). NewYork: McGraw-Hill.
  25. Parsons, J.E., Adler, T.F., Kaczala, C.M. (1982). Socialization of achievement attitudes and beliefs: Parental influences. Child Development, 53(2), 310–321. DOI: org/10.2307/1128973
  26. Small, M.L., Harding, D.J., Lamont, M. (2010). Reconsidering culture and poverty. The Annals of the American Academy, 629, 1–22.
  27. Strohschein, L., Gauthier, A. (2017). Poverty dynamics, parenting and child mental health in Canada. Society and Mental Health, 20(10), 1–17. DOI: org/10.3390/ijerph121013624
  28. Tomas, W.I., Znaniecki, F. (1918). The Polish peasant in Europe and America. Boston: Badger.
  29. Tramonte, L., Gauthier, A., Willms, J.D. (2015). Engagement and guidance: the effects of maternal parenting practices on children’s development. Journal of Family Issue, 36(3), 396–420. DOI: org/10.1177/0192513X13489959
  30. Weiss, G.L., Lonnquist, L.E. (2014). The sociology of health, healing, and illness. Upper Saddle River: Pearson Education.
  31. Yehuda, R., Bierer, L.M. (2008). Transgenerational transmission of cortisol and PTSD risk. Progress in Brain Research, 167, 121–135. DOI: 10.1016/S0079-6123(07)67009-5
  32. Yeung, W.G., Hofferth, S.L. (1997). Family adaptations to income and job loss in the U.S. Journal of Family and Economic Issues, 19(3), 1–43.

Одержано 23.01.2021